Vier jaar na de introductie van de nieuwe generatie Compass rolt Jeep een opgefriste versie uit. Die focust vooral op de stekkerversie - de 4xe plug-in - en schermt met een volledig opgefrist dashboard.
Hoewel Jeep een automerk is dat synoniem staat met SUV's liet het merk klanten opvallend lang wachten op een C-segment SUV. Die nieuwe generatie Compass bleek in 2017 geen verkeerde gok, want tegenwoordig is deze Compass goed voor maar liefst 40% van de verkoop in Europa. Vorig jaar verkaste de productie van de Europese Compass nog naar Italië samen met de introductie van een nieuwe 1.3-liter benzinemotor, nu is het tijd voor een facelift.
"NEW"
Naar goede FCA-gewoonte (al moeten we tegenwoordig Stellantis zeggen) spreekt Jeep hier van de "New Compass". Maak echter geen illusies, dit is daadwerkelijk een facelift, want de fundamenten blijven identiek. Herkennen doe je de Compass facelift alvast aan de toegeknepen led-koplampen en herwerkte voorbumper. Achteraan beperkt de upgrade zich tot een nieuw lichtsignatuur. Zeer uitvoerig kan je de facelift dus niet noemen. Al zijn we dan wat streng, want het interieur van de Compass krijgt een geheel nieuwe dashboard.
Dat dashboard laat zich voortaan kenmerken door een zwevend infotainmentscherm dat tot 10.1-duim groot is. Verder lijkt de gehele kwaliteitsindruk naar een hoger plan getild. Want eerlijk is eerlijk, het interieur van de pre-facelift Compass ziet er nogal Fisher Price uit. Het geheel oogt nu een stuk sierlijker. Misschien minder in lijn met de kernwaarden van Jeep maar laat ons eerlijk zijn: het gros van deze Compassen wordt toch verkocht met voorwielaandrijving. Dus die kernwaarden zijn relatief.
Pluggen maar!
Qua motorenpalet neemt de opgefriste Compass de line-up van 2020 over. Het gaat dan over een 1.3-liter viercilinder turbobenzine met 130 dan wel 150 pk te koppelen aan een manuele zesbak of automaat met dubbele koppeling. Daarnaast staat in het gamma ook nog een 1.6-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk. Zonder uitzondering zijn alle klassieke motorversies voorwielaangedreven, zelfs de stoere Trailhawk-versie.
Doet het wel met vierwielaandrijving: de 4xe plug-invariant. Die komt met twee vermogensversies - 190 en 240 pk - en teert op een batterij van 11.4 kWh (9.1 kWh netto) waarmee je maximaal 49 kilometer ver moet geraken. Het 4x4-systeem in deze plug-in is trouwens opmerkelijk. Zo levert de 1.3-liter benzinemotor zijn kracht naar de voorwielen via de automaat en levert de 60 pk sterke elektromotor zijn kracht exclusief naar de achteras. De nieuwe Compass verlaat de dealer (zonder onderhandelen) vanaf minimaal 28.490 euro. Voor de plug-invariant ben je minimaal 44.590 euro kwijt.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 15 min geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 22 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden