Supercars zijn al lang niet meer het neusje van de zalm in autoland. De hypercars hebben zich erboven genesteld. Wat dacht je van deze Amerikaanse Hennessey Venom F5, een coupé die flirt met de 500 km/u grens.
Gooi die Google Maps al maar eens open om te kijken waar je die 500 km/u dan wel kan gaan uittesten. In Europa lijkt ons dat alvast geen goed idee. In Amerika of het Midden-Oosten heb je al meer kans om dat getal op je snelheidsmeter te krijgen. Zo'n prestaties vragen natuurlijk ook krachtige specificaties. In 3 seconden sprint een Venom F5 namelijk naar de 100 km/u, in 4,7 seconden rij je van 0 naar 200 km/u. De drijvende kracht voor die cijfers is een 6.6 V8 die net achter de zetels geplaatst werd. Hij levert 1.841 pk en 1.617 Nm.
Daarenboven krijgt de wagen een gewicht van 'maar' 1.360 kilogram, waarvan de V8 alleen al 290 kilogram weegt. Om het gewicht laag te houden maakt Hennessey - dat in het dagelijks leven je Ford F-150 pickup van tuning voorziet - gebruik van een carbonvezel chassis. Ook de carrosserie bestaat uit koolstofvezel.
De looks van de hypercars dezer dagen zijn allemaal gelijkaardig en zijn onderhevig aan de functie. Een dikke geïntegreerde achterspoiler zorgt voor voldoende downforce, daaronder vind je twee stortkokers met daarin vier uitlaatpijpen. Een dikke diffusor maakt het geheel achteraan af. Vooran heeft de Hennessey Venom F5 nog het meest weg van een Ferrari. In het interieur zien we een compact dashboard met slechts een aantal fysieke knoppen en twee schermen. Natuurlijk heb je alleen oog voor de knoppen op het stuurwiel, als je aan 500 km/u over de weg knalt.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden