Met de XC40 refereert Volvo niet enkel naar Thor, de god van de donder, dankzij het lichtsignatuur van de koplampen, het wil voortaan ook refereren naar de god van de plug-inhybride. Jawel, de XC40 gaat aan de fiscaal aantrekkelijke stekker!
Een nieuwtje dat er al lang aan zat te komen, deze XC40 T5 Twin Engine. Volvo maakte er namelijk geen geheim van dat ook haar compacte crossover aan de stekker zou gaan. Het was evenwel duidelijk dat die daarvoor niet zou teren op de technologie uit grote broers XC60 en co. Nee, in de compactere schulp van de XC40 huist een compactere plug-inhybride-set-up.
Driecilinder PHEV
Het resultaat is deze T5 Twin Engine. Volvo-taal voor een 1.5-liter driecilinder van 180 pk die samenwerkt met een 82 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt daardoor neer op 262 pk en 425 Nm. Daardoor weet de Zweed de honderd aan te tikken in een respectabele 7,3 seconden. Toppen doet 'ie op 205 km/u. Het gewicht, dat stijgt evenwel naar 1.871 kg. Al countert Volvo door te stellen dat je nog eens 1.8 ton mag trekken met deze knaap.
Waar de elektromotor zijn energie uit mag halen? Uit een accupakket van 10,7 kWh. Het resultaat? Een elektrische actieradius van 54 km en een CO2-uitstoot van 38 g/km volgens de NEDC 2.0 meetmethode. Geen vrees echter, ook in de nieuwe WLTP-methode blijft de uitstoot onder de 50 g/km. Het resultaat? Deze XC40 T5 Twin Engine is 100% aftrekbaar!
Prijzig?
Om de plug-inversie extra aantrekkelijk te maken rust Volvo de T5 royaal uit. Een extreem uitgebreid veiligheidspakket, park assist achteraan, een 330 watt audiosysteem met 8 speakers en een Fresh Air-woofer, het zit er allemaal op.
Dat mag ook wel, want de groenste der XC40's ziet zijn basisprijs stijgen van 31.300 euro naar 45.980 euro. Toegegeven, het gaat dan wel over een hogere uitvoering en je krijgt standaard een nieuwe 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Wil je helemaal de blits maken aan de laadpaal, dan kan je ook nog voor de luxueuze Inscription- en de sportieve R-Design-uitvoeringen gaan. Die kosten respectievelijk 50.180 en 50.580 euro.
In Gent in elkaar geschroefd dus morgen voor de deur? Niet helemaal. Want hoewel nu al te bestellen laat Volvo weten dat de leveringen pas gepland zijn voor begin 2020.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden