McLaren noemt haar meest comfortabele sportauto ooit de GT. Omdat een comfortabele Gran Tourer nu eenmaal geen nood heeft aan een moeilijke naam met cijfertjes. Toch heeft deze Brit cijfers te over. 620 pk en een sprinttijd van 3,2 seconden naar de honderd... om maar een voorbeeld te geven.
Waanzinnig natuurlijk, zo'n 720S van Mclaren of F8 Tributo van Ferrari. Neem het echter van ons aan, meer dan 400 km op een dag wil je vaak met die dingen niet rijden. Iets dat je niet kan zeggen van een Porsche 911 Turbo of Aston Martin Vantage. Auto's die net iets beter sportiviteit weten te verzoenen met kilometers vreten. McLaren wil zich nu ook gaan moeien in dat segment, met de GT. Een Gran Tourer met de motor achterin.
Golfsetproof
Op z'n minst speciaal natuurlijk, want we maken vaak nog een onderscheid tussen sportwagens met de motor vooraan en die met de motor op de achteras. Daar is een goede reden voor trouwens, want auto's met de motor achteraan hebben één grote handicap; het gebrek aan kofferruimte. Toch zegt McLaren dat deze GT geen ruimte te kort komt. Kieper je namelijk de koffer vooraan en de plaats boven de motor vol met water, dan geraak je 570 liter kwijt. Al raden we je evenwel niet aan om je Britste sportwagen vol water te kappen.
Wat je er wel in kwijt kan? Een deftige reistas voorin en een golfset achterin. Dit komt omdat McLaren de motor en uitlaat zo laag mogelijk in de GT heeft geplaatst. Samen met de wat hogere glazen achterklep winnen ze zo enkele liters. Het klinkt dat we nu wat aan het bazelen zijn maar vergeet niet; McLaren zet deze GT in de markt als een... sja... GT!
Supercar met GT trekjes, of andersom?
Het is dan ook niet toevallig dat de Britten de sportstoelen inruilen voor meer comfortabele exemplaren. Verwarmd trouwens. De motor, die rust dan weer op zachtere rubbers waardoor er minder geluid de cabine binnen komt. Ga echter niet denken dat deze GT daardoor geen echte McLaren is. Want de prestaties zijn nog steeds breinbrekend.
De 4-liter V8 met twee turbo's achterin wekt 620 pk (630 Nm) op en weet de 1.5 ton wegende GT in amper 3,2 seconden naar de honderd te stuwen. McLaren gaat er dan ook prat op dat dit de snelste, lichtste en meest responsieve GT in zijn klasse is. Alleen... zoek je dat ook in een GT om landen mee te doorkruisen? Anders gezegd; is deze GT op het einde van de dag ook echt comfortabel? We willen ons gerust opofferen om dat uit te dokteren, McLaren.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 19 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 21 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 21 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden