Toonde gisteren met de nodige fierheid Mitsubishi nog haar nieuwe huisstijl, dan heeft Subaru het nu over STEP, haar toekomststrategie voor de komende jaren. Wat we juist mogen verwachten van het eigenzinnige Japanse merk?
STEP, zo heet het toekomstplan van Subaru. Een acroniem voor Speed, Trust, Engagement en Peace of Mind. Al is de inhoud misschien wel belangrijker dan de gekozen naam, want met dit plan wil Subaru vooruitkijken naar 2030, toch nog een heel 'end weg van vandaag.
Te beginnen met Speed, want het merk wil er voor zorgen dat het sneller kan gaan inspelen op veranderingen in de markt. Denk elektrificatie, Crossovers en dit soort zaken. Zo zal Subaru tot 2025 elk jaar een nieuwe wagen lanceren of een bestaand model opfrissen. Daarbij hebben de Japanners het over een nieuwe SUV, een hybride én een volledig elektrisch model. Vrees niet, volgens het merk is er ook plaats voor sportieve modellen. Een tweede generatie BRZ bevestigd? Het zou zo wel eens kunnen.
Geen wegwerpmaatschappij
Met Trust excuseert Subaru zich openlijk voor het gesjoemel met de verbruikscijfers in eigen land. Om op die manier het vertrouwen bij de klanten terug te winnen. Bij ons was de impact niet zo groot maar Japanners zijn stukken gevoeliger aan dit soort zaken. Waardoor het merk hoogstwaarschijnlijk een soort excusestournee zal draaien via de nodige marketingkanalen in Japan.
Belangrijker zijn echter de ideeën achter Engagement en Peace of Mind. Met haar nieuwe toekomstvisie wil het merk namelijk haar gekend pijlers niet vanonder de voeten weg hakken Zo zal het merk zich blijven inzetten om auto's te bouwen voor langdurig bezit. Geen wegwerpproducten dus maar auto's die zonder problemen decennia mee kunnen gaan. Een detail dat veel automakers tegenwoordig wat vergeten zijn. Hiervoor zet het merk 1,1 miljard euro opzij, om er voor te zorgen dat nieuwe technologieën kwalitatief op punt staan.
2030
Ook een belangrijk aspect van het Subaru-leven is veiligheid. De Japanse wagens zijn nu al zowat de veiligste rakkers op de markt, tegen 2030 wil het er voor zorgen er geen enkele verkeersdode meer valt door een Subaru. Zowel voor de inzittenden als voetgangers of fietsers die worden aangereden door een model van het merk. Verder geloof het merk momenteel nog niet in de autonome wagen, waardoor het de komende jaren niet voorbij het autonome niveau 2 wil gaan (in zijn ruimste vorm gekend als de file-assistent).
Desalniettemin geloven de Japanners er in dat tegen 2024 een Subaru met verregaande autonome functies (niveau 4) mogelijk moet zijn. Al sprint het merk niet hopeloos mee in de ratrace. De effecten van deze nieuwe visie? Nou, de verkoop omhoog trekken natuurlijk. Het merk gaat er prat op dat het tegen 2025 een deftige 1,3 miljoen auto's kan verkopen. 300.000 stuks meer dan ze vorig jaar verkochten. Geen van de pot gerukte ideeën dus bij Subaru... en dat vat het merk eigenlijk mooi samen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 21 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden