Je zou maar wat gek zijn als je van je premium middenklasse berline geen breakversie maakt. Gek zijn ze bij Audi vooralsnog niet, en dus is hier de Audi A6 Avant.
De A6 Avant is de vierde nieuwe telg uit de recentste generatie Audi's. De vernieuwing begon bij de A8, droop af op de A7 Sportback en stolde tot de A6 berline en nu dus de A6 Avant.
Die A6 Avant is herkenbaar als A6, sinds Audi de nieuwe generatie vorige maand in Genève voorstelde. Alleen biedt hij een pak meer bagageruimte dan de berline. Met 565 liter inhoud verschilt de bagageruimte echter niet van die van zijn voorganger. Qua volume althans, want de vorm verandert wel een beetje. Audi geeft hem nochtans een langere wielbasis tegenover zijn voorganger, net als bij de berline. De passagiers achterin kunnen er maar wel bij varen. Verder wordt de achterklep voortaan standaard automatisch elektrisch bediend.
sporttoerisme
De A6 Avant gaat Panamera Sport Turismo-gewijs wat meer voor lifestyle, want de D-stijl ligt dikker en schuiner. Dat geeft de Audi wat meer dynamiek en laat dat net de bedoeling zijn, want de designers kregen de opdracht de wagen wat sportiever te laten ogen. Dat belooft voor de toekomstige S- en RS-derivaten.
Audi ging voorlopig nog niet diep in op de specificaties van de A6 Avant, al verwachten we gewoon dezelfde motoren als bij de berline te zien. Als basis dus voorlopig de 3.0 V6 benzine- en dieselmotoren, in afwachting van de introductie van minder drinkende varianten.
levendiger stuur
Voor de veelrijders zal het goed nieuws zijn dat niet alleen de looks sportiever zijn. Hadden we bij de vorige generatie het gevoel met een klinisch propere stuurbekrachtiging onderweg te zijn, dan hebben ze die nu verbeterd. Het gevolg is een 'sportievere' ratio en een verbeterde feedback. Optioneel plant je nog vierwielsturing op je wagen, waarbij de achterwielen tot vijf graden mee- of tegendraaien, afhankelijk van de snelheid. Soortgelijk systeem gebruiken ze al jaren bij Renault en verbetert de draaicirkel.
Zoals de grotere A8 en A7 kan ook deze A6 Avant worden uitgerust met een hele rits aan veiligheidssnufjes. Die worden ondersteund door vijf radarsensoren, twaalf ultrasone sensoren, een laserscanner en vijf camera's. De nationale geheime dienst kan alleen maar jaloers toekijken.
Wie de A6 even wil bekijken voordat hij koopt, moet nog wachten tot na de zomer. Pas dan staat de wagen bij de dealers.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 50 min geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 1 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 4 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 7 uur geleden