'De snelste, krachtigste, meest exclusieve en meest luxueuze SUV', zo omschrijft Bentley haar gloednieuwe Bentayga. Die moet Bentley-cliënteel het hogerop laten zoeken. Letterlijk dan, want met de komst van de Bentayga heeft het merk uit Crewe nu ook een SUV in de rangen.
Geheel verrassend is de komst van een Bentley SUV niet. Buiten dat het SUV-segment zienderogen groeit, was er in 2012 al de EXP 9 F concept van Bentley, een conceptuele SUV waarvan het uiterlijk niet door iedereen gesmaakt werd.
Bentley heeft er dan ook werk van gemaakt, want het uiteindelijk productiemodel, deze Bentayga, valt een stuk zachter op het netvlies. Met een stevig gegrilde voorkant die recht van een Flying Spur lijkt te komen en een corpulente achterkant met twee stevige langgerekte einddempers. Aluminium dakdragers en 20-duims velgen (die kunnen groeien tot 22-duims) maken het plaatje af.
7 zitplaatsen
Binnenin een zee van luxe zoals we die van Bentley gewend zijn. Visueel toont het alvast klassiek met moderne invloeden. Noemenswaardige spullen zijn de stoelen die zowel voor- als achteraan verwarmd en geventileerd zijn en over een massagefunctie beschikken. Een 1950 watt audiosysteem is optioneel, het infotainmentsysteem met 8-duims scherm is standaard. Ook optioneel is de ombouw naar een variant met zeven zitplaatsen. Een Bentley voor de grote families dus. Liever egoïstisch? Dan kan je opteren voor vier aparte zitplaatsen.
Diesel voor het plebs
Onder de kap van deze Bentayga bij introductie (nog) geen diesel. Wel een knoert van een 6.0-liter twinturbo W12 benzine. Goed voor 608 pk en 900 Nm die via een automaat van ZF met acht trappen naar de vier wielen worden gesluisd. De sprint naar de honderd leg je daardoor met deze luxesloep af in 4,1 seconden terwijl de topsnelheid piekt op 301 km/u. Alvast genoeg oomph om te flaneren door de straten van Londen. Het ietwat ongroene normverbruik van 12,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 292 g/km moet je er dan wel bij nemen.
De kans is echter groot dat op termijn de motorbaai gevuld zal worden met een kleinere V8, een plug-inhybride en - jawel hoor - een diesel. Vanaf begin volgend jaar zal je alvast een W12 Bentayga kunnen bestellen. Prijzen in het Verenigd Koninkrijk starten vanaf £ 160.200, een slordige 220.557 euro.
Recente reacties
Kijk nog één keer goed, want dit is de allerlaatste Jaguar F-Type
Gaat Jaguar dan in het marktsegment boven Range Rover zitten? Land Rover voor het plebs, Range...
Door this 9 uur geleden
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Prachtige auto voor een groot gezin. Enorm luxe en zeer leuke rijeigenschappen. Helaas alleen te...
Door Michel 11 uur geleden
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 21 uur geleden
Apple CarPlay wil controle over al je schermen
Apple CarPlay is voor mij een must en 1 van de redenen waarom de Tesla de deur is uitgegaan (er...
Door Louis 1 dag geleden