Officieel: Lexus RX (2015)

nyias_2016_lexus_rx_350_f_sport_016

Lexus heeft zopas het doek gehaald van haar vierde generatie RX. De meest succesvolle wagen ooit gecreëerd door de Japanners. Met een compleet nieuw uiterlijk en nieuwe technologie moet de SUV dat succes verder zetten.

Voor Lexus is de RX een ongelooflijke belangrijke wagen. Meer nog, drie van de tien wagens die het Japanse merk ooit verkocht, was een RX. Deze vierde generatie moet het getal van 2,1 miljoen verkocht exemplaren stevig laten groeien.

Meteen valt het nieuwe uiterlijk op. Dat leent de hoekige elementen van de kleinere NX maar komt door de grotere oppervlakte van de RX beter tot zijn recht. Vooraan pronkt herkenbaar de gigantische spindle-grille. Die wordt geflankeerd door zwierige koplampen en mistlichten. Allebei uitgerust met LED-technologie. Op de zijkant valt dan weer meteen de C-stijl op waarbij de glaspartij optisch lijkt door te lopen naar de achterkant. De achterkant toont lekker robuust, krijgt Led-achterlichten en - met het optionele F-sport pakket - twee einddempers om u tegen te zeggen.

Lexus-muis

Stap je binnen, dan word je getrakteerd op een interieur dat, naar Lexus-normen, zeer clean getekend is. Bovenop het dashboard plaatsen de Japanners een 12,3-duims scherm voor het navigatie- en infotainmentsysteem. Een systeem dat je nog altijd zal moeten bedienen met de 'Lexus-muis'. Optioneel kan je ook opteren voor een head-up display. Verder is het nodige leder en hout beschikbaar om de ruimte wat sfeer te geven.

2x 300 pk

Onder de kap van het 350-model zit een 3.5-liter V6 benzine met 300 pk. Relevanter voor de Belgische markt is de 450h. Die gebruikt die 3.5-liter V6, zwiert er een elektrische motor bij en zorgt voor 300 pk. Inderdaad, identiek. Al zal die laatste een stuk zuiniger zijn. Een automatische achtbak stuurt bij beide modellen de kracht naar de wielen.

Ook nieuw voor de RX is de adaptive variable suspension (AVS). Een elektronisch systeem dat continu de dempers en sturing aanpast om het hellen van de carrosserie tot een minimum te beperken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws