Stijlvol, toonaangevend, ongeëvenaard en onovertroffen. Het zijn de kernwoorden die Toyota gebruikt in haar persbericht bij de bekendmaking van deze Toyota Auris Touring Sports.
Nadat Toyota de Auris hatch vernieuwde, stelt het nu de breakversie aan ons voor. Eerst digitaal en binnen twee weken op het autosalon van Genève.
Slikken of...
Het is de eerste full-hybrid in het c-segment zonder toegevingen op vlak van laadruimte en laadvolume, aldus Toyota. De batterijen werden onder de achterste zitbank geplaatst, waardoor er effectief geen ruimte verspild werd. Met de achterbank recht slikt de break 530 liter, wie de achterbank neerklapt beschikt over 1.658 liter ruimte.
In het c-segment is niet enkel ruimte erg belangrijk, ook de peper (of de afwezigheid ervan) onder de kap is belangrijk. En zoals het Toyota siert, pakt het ook hier uit met een hybride-oplossing, aangevuld met benzine- en dieselmotoren.
De Hybride oplossing
De full-hybrid-variant krijgt de 1.8 liter VVT-i benzinemotor samen met een elektrisch blok onder de kap. Met behulp van de HSD-aandrijving kunnen beide aandrijflijnen zowel onafhankelijk als samen werken. Beide zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk, daarmee sprint de Auris Hybrid Touring Sports in 10,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 180 km/u.
Toyota hoopt haar positie in de fleet te versterken met dit model en dan is CO2 erg belangrijk. Amper 86 g/km CO2 uitsoot en ook minder NOx en roetdeeltjes dan dieselmotoren met een vergelijkbaar vermogen.
De benzine- en dieselmotoren
Wie kippenvel krijgt van hybrides kan kiezen voor een diesel- of benzinemotor. Aan de benzinezijde is er keuze tussen de 1.33 Dual VVT-i en de 1.6 Valvematic. Dieselaars kunnen kiezen voor een 1.4 of 2.0 D-4D motor.
Die motoren worden gekoppeld aan een start-stop-systeem en de Multidrive S-versnellingsbak waardoor de CO2 uitstoot relatief laag blijft. De 1.33 en 1.6 benzinemotoren zijn respectievelijk goed voor 127 en 139 g/km. De dieselmotoren doet iets beter: de 2.0 115 g/km en de 1.4 109 g/km.
Prijzen zijn bij het schrijven nog niet bekend.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 22 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden