Dat de Citroën C3 jaloers is op zijn veel hipper en populairder broertje, de Citroën DS3, staat vast. Daarom heeft de C3 een facelift ondergaan om iets hipper voor te komen. Al maakt de facelift hem op sommige punten terug saaier.
Hoewel Brazilië vorig jaar al een opgefriste C3 kreeg is het nu pas de beurt aan Europa. De Facelift van deze tweede generatie C3 blijft eerder beperkt.
Zo is het front lichtjes onder handen genomen. Een andere bumper - die eigenlijk platter overkomt dan het pre-facelift model - laat de scherpe lijnen rond de mistpitten verdwijnen. In de plaats krijg je wel het obligatoire LED-streepje. De grille verliest ook zijn zilveren lippenstift bovenaan en de nummerplaatbalk wordt mee gespoten in de lakkleur. De koplampen verliezen de luchtinlaat er net onder.
De achterlichten kregen een paar donkere laagjes schmink wat de C3 een pak sportiever staat. Verder zijn er geen nieuwigheden te zien aan de derrière van de Fransoos. Al kan je optioneel ook een achteruitrijcamera krijgen.
Binnenin blijft de C3 bij het oude en krijgt hij geen ronde ventilatiemonden zoals op de Braziliaanse versie. Al blijft het nog altijd een net en modern Fransoos interieur om in te vertoeven.
Motorisch zijn er wel enkele nieuwigheden in het gamma. Een PureTech benzinemotor met 25% minder uitstoot en de e-HDI motoren worden nog zuiniger.
Uiterlijk verliest hij vooraan een stuk van zijn gebroeders DS3 look en toont hij een stuk zakelijker (lees: misschien wel saaier). Achteraan krijgt hij dan weer een sportievere uitstraling dankzij de donkerdere achterlichten. Een rare keuze als je het ons vraagt. Maar goed, als je hippe looks wil moet je maar €5.000 meer ophoesten voor een - u raadt het al - DS3. De C3 is dan ook eerder een rationele keuze die je maakt.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden