De samensmelting tussen giganten Fiat Chrysler Automobiles en Peugeot Société Anonyme kent potentieel haar eerst struikelblok. Europa hekelt namelijk het potentieel marktenaandeel in het busjessegment als beide giganten fuseren. Dat zou in Europa op kunnen lopen tot 34% van de markt. Concrete plannen van FCA en PSA moeten de Europese Commissie gerust stellen.
Het is de meest interessante evolutie in de auto-industrie dat momenteel op de achtergrond aan het borrelen is: de fusie tussen FCA en PSA. Gezamenlijk zou die gigant in één klap de vierde grootste autobouwer ter wereld worden. Dat zo'n reuzensprong slapende honden wakker maakt spreekt voor zich. Zo baart het de Europese Commissie zorgen dat het samengesmolten concern een té groot deel van de bestelwagenmarkt in handen zou hebben.
Marktleider
Geen onlogisch besluit, want met merken zoals Fiat, Peugeot, Citroën en Opel heb je meteen enkele zwaargewichten in busjesland opgesomd. Om je een idee te geven, na de overname van Opel, had PSA in 2019 een marktaandeel van 25% in het Europese busjessegment. Na een fusie met FCA kan dat getal oplopen tot 34%. Kijk je naar lokale markten, dan spreek je over 45% marktaandeel in Frankrijk en maar liefst 48% marktaandeel in Italië. Zonder twijfel hebben vooral die twee laatste cijfers de alarmbel doen afgaan bij de Europese Commissie.
Europa spreekt dan ook duidelijke taal: hier moet een oplossing voor worden gevonden. Meer nog, die oplossing moet worden gevonden voor 17 juni. Doen beide partijen dat niet, dan opent de Commissie een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag kan nemen. Niet handig natuurlijk als je een fusie door wil voeren. Wat voor oplossing "FCA-PSA" naar voren kan schuiven? Het terugtrekken van specifieke modellen uit specifieke landen. Concreet: geen Fiat Professional in Frankrijk of busjes van Peugeot in Italië. Welkom in het regeldoolhof van Europa...
PSA-FCA
Kunnen alle plooien gladgestreken worden, dan zal de fusie tussen FCA en PSA er voor zorgen dat Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Maserati, VW Motori, Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall zusterbedrijven van elkaar worden. Een gigantische samensmelting die we niet meer hebben gezien sinds de huidige Volkswagen Group vorm kreeg.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 3 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden