Kia geeft dan toch geen opvolging aan de Optima. In thuisland Zuid-Korea is de nieuwe generatie al voorgesteld, maar die komt niet naar Europa. Te sterke concurrentie in een krimpend segment en een uitblijvende vraag doen hem de das om.
“Het draait om de marktvraag en die is er niet, zo stellen we vast”, zegt de COO van Kia Motors Europe, Emilio Herrera, aan onze Nederlandse collega’s van Autovisie. “De Optima komt uit in een bijzonder competitief segment dat wordt gedomineerd door de Duitse premiummerken”, aldus Herrera. “Moeten we in dat segment nog actief zijn als het al jaren stabiel is en zelfs lichtjes krimpt?”
Ondanks een breakversie die speciaal voor de Europese markt ontwikkeld werd en de aanwezigheid van een plug-inhybride in het motorgamma, slaagde de Kia Optima er bij ons nooit echt in om potten te breken. Bovendien is dat vermaledijde D-segment vandaag een moeilijk segment voor massaconstructeurs: de Hyundai i40 loopt net als de Renault Talisman op zijn laatste benen, en de Peugeot 508 wisselde het geweer van schouder en ging voor coupélooks. Alleen de VW Passat en Skoda Superb weten nog enigszins stand te houden.
In plaats daarvan wil Kia meer inzetten op SUV’s, zo weet Autovisie. Enkele maanden geleden haalden de Koreanen het doek van de Sorento, een grote SUV die eveneens in het D-segment uitkomt maar die wel meer klanten weet te overhalen dan de Optima. Dat betekent dat we deze Kia K5, zoals hij in thuisland Zuid-Korea heet, niet op onze Europese wegen zullen zien opduiken. Al weet je natuurlijk nooit of die K5 een interessante hybride of elektrische variant krijgt...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden