De Italiaanse sportwagenconstructeur wil tegen 2025 zijn gamma uitbreiden met een vierdeurs-GT. Dat volledig elektrische model zou technologie uit de onlangs voorgestelde Sián combineren met designinvloeden van de Estoque uit... 2008.
Lamborghini heeft zijn klassiekers, zoals de ‘kleine’ Huracán en grote Aventador. Sinds eind 2017 telt ook de Urus mee, Lamborghini’s eerste SUV en aantrekker van nieuwe klanten en fondsen. Nu achten de Italianen de tijd rijp voor een vierde model in het gamma. Dat wordt, gezien de ontwikkelingstijd en een lancering in 2025, wellicht de eerste volledig elektrische Lamborghini.
Taycan-platform
Om het gigantische kostenplaatje van dergelijke investering te drukken, wil Lamborghini op zoek gaan naar een platform uit de Volkswagen-groep. Het J1-platform van de Porsche Taycan zou een geschikte basis zijn, vinden de Italianen. Het vierde model zou dan ook geen radicale supercar worden, maar een vierdeurs-GT. Die heeft immers als extra voordeel dat hij een breder publiek aanspreekt.
Sián-supercondensator
Technische details wou Maurizio Reggiani, R&D-baas bij Lamborghini, niet kwijt. Wel zouden de Italianen volgens Autocar mikken op een rijbereik van zo’n 560 kilometer en een acceleratie naar 100 km/u in minder dan 3 seconden. Voor de eerste volledig elektrische aandrijflijn zou Lamborghini ook een beroep kunnen doen op de ervaring die het nu heeft opgedaan met de Sián, die een supercondensator gebruikt in plaats van een klassieke batterij.
Voor het ontwerp wordt er wellicht meer in de richting gekeken van de Urus dan van de radicale Aventador. Een volwassener ontwerp, met minder agressieve en meer serieuze trekjes. In dat opzicht zou Lamborghini de Estoque-conceptcar weer van onder het stof halen om te bekijken hoe ze het in 2008 alweer deden. De Estoque resulteerde nooit in een productieversie. Herkansing in 2025?
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden