Voor de basisversie van de Audi R8 zouden de ingenieurs uit Ingolstadt beroep doen op zusterbedrijf Porsche. Geen dikke V8 in de basis-R8, wel een V6.
De V6 uit de Porsche Panamera moet breed verspreid worden binnen het VAG-gamma. Met een 2,9 liter cilinderinhoud voldoet die exact aan de voorwaarden die Audi voor de basis-R8 wil. In de Panamera 4S levert het blok 440 pk en 550 Nm, cijfers die Audi mooi onderin het gamma kan inpassen.
Audi gebruikte nog geen V6-motor in de R8, maar gezien de trend van downsizing konden we verwachten dat die motor er wel zou aankomen. In het vorige model leverde de R8 4.2 V8 een basisvermogen van 430 pk, waarden die nu overtroffen worden door de kleinere Porsche-motor.
Naar verwachting zou de 2.9 V6 motor later ook haar opwachting maken in de Audi RS4, RS5 en RS Q5. Opvallend is dan wel dat de Audi S4 met een grotere cilinderinhoud meer vermogen levert.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 7 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 7 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 10 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 13 uur geleden