Op tweedehandssites duiken soms verborgen pareltjes op. Deze Passat VR6 zou er zo wel eens eentje kunnen zijn. En hij moet nog niet eens zoveel kosten.
Als je in de markt bent voor een Passat VR6 dan heb je zelfs geluk. Op dit moment staan er twee exemplaren te koop, allebei zelfs in het wit. Op de kilometerstand en de prijs na zijn er niet zoveel verschillen. Die prijs is redelijk volatiel, want de ene kost nog geen 5.000 euro, de andere heb je voor 8.000 euro.
Tot het moment dat de VR6 in het gamma kwam was de 160 pk sterke G60 de topmotor, gevolgd door de 136 pk sterke GTI-motorisatie. De VR6'en van Volkswagen volgen een gekende arcitectuur, op basis van de 2.8 zescilinder van Audi origine. De twee rijen cilinders worden in V-vorm geplaatst maar om plaats te besparen worden de rijen compacter gemaakt door de hoek op 15 graden gehouden. De Golf VR6 met 174 pk was de eerste en ook diens broer Vento kreeg de motor onder de kap. De Corrado VR6 kreeg 2.9 liter longinhoud waardoor hij 190 pk voortbracht.
Ook de Passat kreeg deze motor met voor die tijd sportieve prestaties, ook al was de Passat toen al halfweg carrière. Zelfs de Sharan en zijn neefjes Seat Alhambra en Ford Galaxy kregen zulke motor en als je goed zoekt vind je misschien ook nog een Multivan VR6. In de Passat haal je de 0-100 km/u in 8,6 seconden en heb je een topsnelheid van 218 km/u. Geen straffe cijfers dezer dagen, maar tussen de krasse karren zit hij wel bij de snellere knarren.
Het is dan misschien wel wat jammer dat de aangeboden Passat VR6 er eentje is in het wit en dat hij geen opvallender kleurstelling mee kreeg. De Neusbeer-Passat was destijds ook met zwartrode two-tone lak verkrijgbaar. Ook de uitrusting van de Passat uit de advertentie is redelijk summier. We vermoeden dan ook dat het om een geïmporteerd exemplaar gaat. Laat dat echter niet aan je hart komen. de 174 pk zijn hier even krachtig als in zijn thuisland. Het voordeel is dat de wagen uit de advertentie van voor 1993 is en dus al direct als oldtimer kan worden ingeschreven, dat scheelt een hoop BIV.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 20 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden