De Citroën Méhari-club van Cassis heeft een manier gevonden om ervoor te zorgen dat hun troetelkind nog lang in alle lage-emissiezones binnen zal mogen: ze hebben hem elektrisch gemaakt.
De “2CV Méhari Club Cassis” bouwt al 25 jaar lang vervangonderdelen voor de Citroën Méhari en 2PK met officiële goedkeuring van Citroën zelf. Om te voorkomen dat hun favoriete model weldra geen enkele milieuzone meer in mag, zijn de liefhebbers overgestapt op het grove geschut: ze hebben de luchtgekoelde tweecilinderboxer uit de auto gehaald en vervangen door een elektromotor van 15 kW (20 pk). Die drijft nog steeds gewoon de voorwielen aan langs de oorspronkelijke manuele vierversnellingsbak en geeft de Méhari “prestaties vergelijkbaar met die van de versie met verbrandingsmotor” (topsnelheid van 80 kilometer).
Op de aandrijflijn, een extra rolbeugel en veiligheidsgordels na (die waren nodig voor een typegoedkeuring) is de elektrische Méhari trouwens identiek aan het origineel. De Club heeft zijn huiswerk trouwens goed gedaan, want in plaats van de voor elektrische auto’s gebruikelijke Lithium-ionbatterij kiezen de Fransen voor een Lithium IJzer Fosfaat-batterij (LiFePo) die veel langer zijn spanning kan aanhouden – na 6 maand zou ze geen 10 procent van haar lading verliezen. Omdat de batterij bovendien werkt onder een spanning van slechts 48 V, is ze zeer veilig en stabiel. En omdat ze niet erg groot is – het rijbereik ligt op 130 kilometer – weegt ze relatief weinig (145 kilo). Een volledig afgewerkte elektrische Méhari kost 24.900 euro. Goed nieuws voor wie al aan het watertanden is: de club heeft een specifieke invoerder voor België: 2cv Méhari Factory.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 1 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 16 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 19 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 19 uur geleden