Bij Ford zijn ze er van overtuigd dat incompetentie één van de grootste ziektes is in de huidige samenleving. Hoe verklaar je anders dat het merk met de blauwe ovaal zoveel energie stak in het idiot proof maken van haar recentste Hot Hatch, de Focus RS?
Jongeren en Hot Hatches met een laag gewicht en de nodige pk's zijn altijd al een gevaar geweest. Denk maar aan de 205's GTi die met bosjes uit de bocht vlogen tegen de boom en de Volkswagens Golf GTI die rechtdoor vlogen in diezelfde bocht tegen de brandende Peugeots. Nee, vroeger moest je kennis van zaken hebben om het onderste uit de kan te halen van een Hot Hatch.
Echter hebben we het over vroeger.
Met de komst van ESP's, ABS'en en triviale dingen zoals airbags zijn snelle gebakjes de laatste jaren niet alleen veiliger geworden, maar ook een stuk simpeler om te rijden. De nieuwe generatie Ford Focus RS spant echter de kroon als het aankomt op een idiot proof-uitgangspunt. Nu is Ford daar al langer mee bezig. Want Launch Control is niet enkel een gemeengoed op bijna alle sportieve wagens, de nieuwe Mustang heeft een systeem dat er voor zorg dat je burnouts trekt als een complete held. Zonder ooit begrepen te hebben hoe een koppeling werkt. Met de Focus RS gaan ze nog een stapje verder....
Die krijgt namelijk een Drift-knop waardoor zelfs het kleinste kind zijwaarts met de RS voorbij het smeulend hoopje 205 GTI en Golf GTI moet kunnen scheuren. Nog een stapje lager op de intelligentiecurve? De Focus RS krijgt een systeem dat - indien je stilvalt - er voor zorgt dat met een trap op de koppeling de motor terug start. Want ja... mensen zijn niet meer in staat om de handbak in neutraal te zetten en de sleutel om te draaien. Nu ja, sleutel... startknop. Want de daad van een stuk plastiek omdraaien is anno 2015 ook al te moeilijk. Al die handjesvasthoudende-technologie ten spijt, ik kijk er toch naar uit om met een 350 pk sterke vierwielaangedreven Hot Hatch bochten te verslinden.
En ja, ook ik zal die Drift-knop gebruiken.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 12 uur geleden