Vielen monden open bij het aanhoren van de topsnelheid van de Bugatti Veyron in 2005, dan mochten die eigenlijk toe blijven. Want in 1988 bouwde Callaway al een straatlegale Corvette die +400 km/u liep.
Reeves Callaway, oprichter van Callaway Cars Inc. en fervent Autofan startte zijn carrière met het bouwen van turbo's voor productiewagens eind jaren 70. Het duurde echter nog eens tien jaar voor hij zijn meest waanzinnige project realiseerde: de Callaway Sledgehammer.
De one-off had zijn naam niet gestolen, want Callaway nam een Chevrolet Corvette ZR1 van 1988 en bouwde het om tot een totaal monster. Zo lepelde het bedrijf een V8 in het vooronder met NASCAR-specificaties, versterkte zuigers, een aluminium kleppendeksel en twee stevige turbo's van Turbonetics. Het resultaat was een 900 pk sterke machine die alle luxe van de Chevrolet behield en nog steeds op de baan mocht.
Dymag zorgde voor aluminium wielen, Carroll Smith (een befaamde racepiloot uit die tijd) boog zich over de ophanging en Goodyear maakte banden om de kracht aan te kunnen. Het resultaat? Op 26 oktober 1988, om 15u45, reed John Lingenfelter de Sledgehammer naar een snelheid van 254,76 mph op de ovaal van het Transportation Research Center (TRC) in Ohio. Juist ja, 409,9 km/u. Sneller dan de Bugatti Veyron die in 2005 verscheen, die reed namelijk maar 407 km/u.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden