Vandaag wordt het Nederlandse Donkervoort 35 jaar jong. In juli 1978 rolde de eerste Donkervoort - een S7 met 90 pk - van de band.
En ook vijfendertig jaar later is het idee niet veranderd. Ook vandaag is Donkervoort compromisloos en een tikkeltje stout. De Donkervoort zijn nog steeds losjes gebaseerd op de Lotus Seven uit de jaren '60. Toch evolueerde Donkervoort mee, want na de S7 volgde al snel een geupgrade model, de S8. Heel wat modellen later (van de D10, via de D8 naar de D20 en de huidige D8 GT) blijft Donkervoort een vreemde eend in de bijt.
700 kg rijplezier
Voor massaproductie ben je aan het verkeerde adres, voor emoties en spannende ervaringen moet je wel bij het bedrijf uit Lelystad zijn. Donkervoort bouwt de wagens in kleine oplages. Tot 1996 werden Ford Cosworth-motoren in de Donkervoortmodellen geplant, sindsdien kan Donkervoort beroep doen op Audi-motoren. De 1.8 was de eerste, tegenwoordig zijn het 340 pk sterke 2.5 vijfcilinders die het mooie weer maken. Wetende dat een D8 GTO slechts 700 kg weegt, kan je je de pret aan boord wel voorstellen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 15 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 19 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden