
Juicht! Audi plant een elektrische break en doet ons nu al watertanden met de conceptversie. De A6 Avant E-Tron Concept is een bijna 5 meter lange break die mikt op 700 kilometer rijbereik.
Vorig jaar liet Ingolstadt de A6 E-Tron Concept op ons los, een 4,96 meter lange elektrische sportback op het PPE-platform, dat Audi samen met Porsche heeft ontwikkeld. Nu komt daar de breakversie bij, de A6 Avant E-Tron Concept. Die blikt op zijn beurt vooruit op de volgende generatie van de Audi A6 Avant.

Terugkeer van de spiegelcamera’s
Die herken je uiteraard meteen aan zijn heel andere daklijn en achtersteven, die weliswaar resulteert in een iets minder gunstige stroomlijn als het conceptmodel uit 2021. Al is een Cw-waarde van 0,24 in plaats van 0,22 nog steeds meer dan prima te noemen. Naast de hoge flanken zien we potige 22-duimsvelgen, korte overhangen en een lange wielbasis. Voor de spiegels haalt Audi zijn camera’s nog eens boven, die in productieversie nog steeds alleen op de E-Tron-SUV te krijgen zijn.

Maximale ruimte, beloofd!
Vooraan domineert het gesloten Singleframe-radiatorrooster, dat aan weerszijden geflankeerd wordt door ranke digitale matrix-ledkoplampen. Achteraan geven de dakspoiler in contrastkleur en de diffusor niet alleen een visueel cachet, maar doen ze ook hun aerodynamische duit in het zakje. Het interieur krijgen we nog niet te zien, al belooft Audi door het specifieke elektrische platform wel maximale ruimte voor alle passagiers.

Achter- en vierwielaandrijving
Dat PPE-platform moet in deze A6 Avant E-Tron Concept trouwens batterijen met een maximale capaciteit van 100 kWh toelaten. Dat moet een WLTP-rijbereik van 700 kilometer opleveren, terwijl het systeemvoltage van 800 volt net als in de E-Tron GT snelladen aan 270 kW toelaat. Een elektromotor op de vooras en een op de achteras zorgen in het conceptmodel in totaal voor 350 kW (477 pk) en 800 Nm, goed voor een sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Versies met één elektromotor op de achteras zitten eveneens in de pijplijn.
Recente reacties
Rijtest: Range Rover P530 First Edition (2022)
Tik je de automaathendel echter met één moeiteloze vingerbeweging in zijn sportstand en plant je je...
Door Techno Patat 18 uur geleden
EV's moeten goedkoper of automarkt stort in, waarschuwt Stellantis-topman
Dat Stellantis eens begint met het onderscheid tussen de fleet en particuliere markt wat kleiner te...
Door Johan 2 dagen geleden
Rijtest + video: Mercedes EQE 350+ (2022)
107.000 euro... het is wat de zot ervoor geven wil. Maar, niet verbazend als je weet dat Mercedes...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Nu officieel: vanaf 2035 verbod op verkoop nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren
Met als resultaat dat mensen die geen nieuwe wagen (goedkoopste elektrische wagen met zeker 200 km...
Door Nick 3 dagen geleden