Het Duitse E-Legend wil met haar EL1 liefhebbers van klassieke rallywagens én hypermoderne technologieën op haar wenken bedienen. Want de EL1 verzoent de klassieke lijnen van de Audi Sport Quattro met de 816 pk sterke aandrijflijn van de elektrische Porsche Taycan. De vijfcilinderroffel, die zal je er zelf bij moeten verzinnen...
Stel je bent een oer-Duitsers en je denkt met weemoed aan de rallywagens van weleer. Dan is de kans groot dat je spontaan aan de Audi Sport Quattro S1 denkt die deelnam in de Group B-rally. E-Legend heeft nu haar zinnen gezet op een moderne interpretatie. Met designtrekjes van het origineel en een knijterpotente elektrische aandrijflijn.
Breng hoekige styling terug!
We moeten er dan ook niet flauw over doen. Hoewel E-Legend geen samenwerking heeft met Audi is deze EL1 onmiskenbaar een moderne interpretatie van de originele Audi Quattro. Hoekige styling, stevige wielkasten, koelsleuven op de neus,... de EL1 heeft ze allemaal. Eerlijk is dan ook eerlijk; dit ziet er beter uit dan zowat 90% van de elektrische auto's momenteel op de markt. Dat de styling hoogstwaarschijnlijk de stroomlijn niet ten goede komt, dat is andere koek natuurlijk.
Nee, de originele Quattro werd destijds ook niet ontwikkeld voor optimale efficiëntie - hetzelfde kan gezegd worden over de huidige e-tron van Audi, al spelen we dan op open doel. Net zoals de oer-Quattro draagt deze EL1 performantie hoog in het vaandel. Geen drukgevoede vijfcilinder voorin, wel 3 (!) elektromotoren. Kijk, dat doet 40 jaar aan technologische ontwikkelingen voor je.
Wat, 1 miljoen?
Specifiek monteert E-Legend 1 elektromotor op de vooras en twee op de achteras. Het systeemvermogen zou daardoor 816 pk bedragen. Hoewel het bedrijf niet in detail gaat is het niet ondenkbaar dat het de aandrijflijn van een Porsche Taycan/ Audi e-tron GT steelt. Niet in het minst omdat de accu onder deze EL1 90 kWh meet én in staat is om aan 800 volt op te laden. Niet toevallig cijfers die we ook kennen van de e-tron GT/ Taycan.
E-Legend laat nog weten dat de sprint naar de honderd amper 2.8 seconden moet bedragen. De 200 km/u heb je dan weer in minder dan 10 seconden aangetikt. De range? Die zou 400 kilometer kunnen bedragen, wat neerkomt op een normverbruik van 22.5 kWh per 100 kilometer. Loop je ook al helemaal warm voor deze EL1? Dan komt nu het addertje onder het gras. Het Duitse bedrijf vraagt minimaal 1 miljoen euro voor deze EL1. Geld waarmee je ruwweg elke nieuwe EV momenteel op de markt kan kopen. Of ze de vooropgestelde 30 exemplaren ooit zullen verkopen? De kans lijkt klein. Zonde, want het potentieel zit hier in. Misschien moet Audi het project over nemen?
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden