De Amerikaanse constructeur Jeep haalt een oude naam van onder het stof: de Wagoneer. Jeep denkt aan een gamma van grote premium-SUV's dat boven de Grand Cherokee komt te staan, en kondigt dat aan met de Grand Wagoneer Concept.
De naam Wagoneer stond begin jaren 90 voor het laatst in de geschiedenisboeken bij Jeep als Grand Wagoneer, een soort luxeversie van de Grand Cherokee. Met dat idee wil Jeep de naam laten terugkeren, als toonbeeld van “American premium”. De nieuwe Grand Wagoneer, die eerst als conceptversie wordt geïntroduceerd, gaat het qua lengte een maatje groter zoeken dan de Grand Cherokee. Vergeleken met de huidige grootste SUV in het Jeep-gamma krijgt de Grand Wagoneer Concept er een derde zitrij bij.
Aan de buitenkant zien we het kenmerkende Jeep-radiatorrooster, dat naadloos overvloeit in de horizontale led-koplampen. Die horizontale lijnen duiken ook op in de forse achtersteven, waar een rode led-strook de achterlichten met elkaar verbindt. Op de flanken en achteraan prijkt het woordmerk van de Grand Wagoneer. Het conceptmodel staat trouwens op uit de kluiten gewassen 24-duimsvelgen.
Het interieur moet vooral comfort en een ontspannen sfeer uitstralen, en met de captain chairs op de eerste en tweede rij lijkt dat geen probleem te zijn. Grote glaspartijen en het grote glazen panoramadak zorgen voor de nodige lichtinval. Het dashboard gebruikt materialen als aluminium, glas en hout, en wordt gedomineerd door een tweespakig stuur en de nodige schermen.
Zo is er een instrumentenpaneel van 12,3 duim, een infotainmentscherm van 12,1 duim, en een scherm voor de bediening van comfortfuncties, dat 10,25 duim meet. Exact dezelfde grootte als het scherm dat de passagier vooraan boven het handschoenvakje te zien krijgt. Op de tweede rij is er nog eens een scherm met die afmetingen, zodat de passagiers daar ook de comfortfuncties kunnen bedienen. Voor hun eigen entertainment zijn ze aangewezen op touchscreens van 10,1 duim op de rugleuning van de voorzetels. Het infotainment is FCA’s Uconnect 5, dat op Android draait.
Opmerkelijk: geen gas guzzling V8 onder de motorkap, maar een plug-inhybride aandrijflijn. Jeep houdt de specificaties nog even voor zich, maar geeft wel mee dat die de vier wielen aandrijft. De Wagoneer en Grand Wagoneer moeten volgend jaar in de Amerikaanse showrooms staan.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 15 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden