Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)

Kia EV3 info belgie

Kia's EV-gamma kent een nieuwe telg. Die EV3 positioneert zich meteen als de huidige instapper, maar pakt ondanks zijn relatief compacte proporties uit met een megalomaan grote batterij!

Hangt het van Kia af, dan start binnenkort zo goed als het gehele gamma met de EV-letters. Na EV6 en EV9 krijgen we binnenkort ook nog de EV4 en EV5 op ons bord en zonder twijfel zitten ook nog EV2, EV7 en EV8 in de pijplijn. Maar eerst is het nu tijd voor de EV3.


CHECK HIER ONZE PREVIEW:

Gedrongen bips

De Kia EV3 neemt het alvast op in het zowat overbevolkte segment van de compacte elektrische crossovers. Denk maar aan de Peugeot e-2008, Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior, MG ZS EV, Volvo EX30 en ga zo nog maar een uurtje door. De EV3 kreeg dan ook de complexe taak om het lijnenspel van de indrukwekkende EV9 te draperen op een korter koetswerk van 4,3 meter.

Kia EV3 info belgie

Het resultaat is een bont allegaartje van scherpe en ronde lijnen. De snuit oogt fris en minimalistisch, de bips gedrongen en druk. De deurklinken van de achterste deuren zitten verstopt in de C-stijl die met een zwarte accentlijn naadloos overloopt in de "ninjalichten" achteraan. Merk ook op hoe compact het raampje achteraan is. Knap voor het design, misschien minder knap voor het zicht naar achteren.

30-duim aan scherm

Binnenin maakt de EV3 met zijn doordacht - maar soms wat klinisch - interieur meteen duidelijk dat hij een bloedlijn heeft met de EV9. Zo pakt de EV3 uit maar liefst 30-duim aan schermenpraal op het dashboard, verdeeld over drie aparte schermen. Er is een overaanbod aan gerecycleerde materialen die visueel geen impact hebben op de kwaliteit en de middenconsole krijgt een uitschuifbaar plankje waar je 's middags je boterhammen op kan eten. Al vragen we ons af wie er 's middags met plezier in de auto eet...

Kia EV3 info belgie

De voorstoelen zitten voortreffelijk, achterin merk je evenwel dat dit Kia's kleinste EV is. Anderzijds, dankzij de riante wielbasis van 2,7 meter zit je heus niet met je knieën in je nek zoals bij sommige andere concurrenten. Daarenboven is ook de koffer opvallend ruim bemeten. Met 460 liter (max 1.250 liter) doet hij knapen zoals de Volkswagen ID.3 vlot in het stof bijten. De frunk vooraan meet 25 liter, al ga je die in de praktijk waarschijnlijk nooit gebruiken.

Wacht, hoeveel range?!

We zeiden het in de intro al; de Kia EV3 heeft een megalomane batterij. Da's niet gelogen. Terwijl het gros van zijn concurrenten pronkt met een accu van om en bij de 54 kWh, krijgt deze EV3 een batterij van 58,4 kWh. Hoezo, niet indrukwekkend genoeg voor je? Geen paniek, dat is de accu van de "standard range". De 'long range' pakt namelijk uit met een batterij van 81,4 kWh! Dat is meer dan twee keer de batterij van de gloednieuwe Mini Cooper E!

Kia EV3 info belgie

Het resultaat is dat de EV3 met zijn grote accu uitpakt met een range van 560 km (*). Ongeacht voor welke accu je gaat, je krijgt steeds een 204 pk sterke elektromotor op de vooras, al zou een AWD-versie eveneens in de pijplijn zitten. Exacte prijzen geeft Kia nog niet, al zou de basisversie ergens tussen de 33.000 à 40.000 euro starten. Dat is een grote marge, maar dan heb je wel een indicatie.

(* UPDATE: Na het inblikken van de video heeft Kia laten weten dat ze nog extra km's uit de batterij kunnen persen; de long range bereikt nu net de kaap van 600 km in WLTP)

Dit jaar nog verschijnt deze Kia EV3 in ons straatbeeld. De leasingrijder heeft alvast weer eentje om naar uit te kijken!

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
this 13:14
afbeelding van this

Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij. Ik zou meer dan 600km verwachten.

Joram 14:14
afbeelding van Joram

Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600 kilometer ;-)

John 14:37
afbeelding van John

Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij optimistisch. Met een verbruik van 16,3 zou het nog steeds 500km zijn, wat nog altijd wel mooie cijfers zijn.

this 15:25
afbeelding van this

WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar nog marges op genomen. Dus je zal wel hoger dan 135Wh/km uitkomen in de WLTP berekening.
De Tesla Model Y LR RWD, een veel grotere auto, heeft ook 600km WLTP.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws