Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)

Test Ford E-Transit 2024

Elektrificatie is inmiddels overal, van de kleinste microcar tot de dikste luxesloep. Ook bestelwagens horen daar dus tussen maar we horen ’t je al denken: houdt het wel steek om zo’n utilitair stuk automobiel te elektrificeren? Wij zochten het uit met een Ford Transit op stroom. Jawel: welkom bij Bestelautofans!

We weten niet of je het al gemerkt hebt, maar elektrische bestelwagens winnen in sneltempo aan terrein. Zo vertegenwoordigden ze vorig jaar een Europees marktaandeel van 7,4 procent wat misschien klinkt als spreekwoordelijke pindanootjes, maar daarmee gingen er in 2023 toch maar weer 56,8 procent meer busjes op stroom over de toonbank dan het jaar voordien… En als we Ford mogen geloven, hebben we dat grotendeels te danken aan de E-Transit.

Bijna een personenwagen

Deze elektrische versie van de befaamde Ford Transit is namelijk de absolute marktleider in het segment van de grote elektrobestellers, goed voor maar liefst vijf keer meer verkopen dan zijn dichtste concurrent. Toch is de kans best groot dat de E-Transit je nog nooit is opgevallen en dat is misschien wel één van de zaken die hem zo aantrekkelijk maakt. Op wat blauwe lamellen in de grille na ziet dit er namelijk gewoon uit als gelijk welke andere Ford Transit en laat ons eerlijk zijn: voor zover busjes knap kunnen zijn, is dat een knap busje.

Test Ford E-Transit 2024

Dat geldt ook binnenin want ben je een beetje thuis in Fords gamma aan personenwagens, dan zie je flink wat gelijkenissen. Toegegeven: het dashboard bestaat uit iets hardere en meer slijtvaste materialen en bovenin de boordplank vind je extra opbergruimte waar de civiele broertjes alleen maar van kunnen dromen. Verder lijkt het stuur echter klakkeloos uit pakweg een Kuga te komen, net als het 12 inch grote aanraakscherm en zelfs de draaiknop waarmee je de aandrijflijn bedient… Kortom: je waant je eigenlijk niet echt in iets zo utilitair als een bestelwagen.

Tot 402 kilometer rijbereik

Die draaiknop krijg je trouwens niet in eender welke Transit met automaat maar enkel in de E-Transit. De aandrijflijn is dan ook compleet verschillend want voorin vind je geen rumoerige dieselmotor maar wel een elektromotor met ofwel 184 pk ofwel — hou je vast — 269 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 430 Nm dus ook op dat vlak moet de EV niet bepaald onderdoen voor de gemiddelde diesel. Die elektromotor haalt zijn stroom uit een accu van 68 kWh voor de ‘Standard Range’ of 89 kWh voor de ‘Extended Range’, goed voor wel 402 kilometer rijbereik.

Test Ford E-Transit 2024

Wij hielden het echter bij de standaard E-Transit, die 184 pk aan vermogen combineerde met 68 kWh aan batterijen onder de bodem. Daar moet je in theorie zo’n 317 kilometer rijbereik uit halen maar laat ons meteen met de schuifdeur in huis vallen: bij bestelwagens is dat rijbereik van nog meer factoren afhankelijk dan bij de gemiddelde elektrische personenwagen. Wij reden bijvoorbeeld het grootste deel van onze kilometers op de snelweg en deden dat zo’n één derde van de tijd met gemakkelijk een halve ton lading achterin. Dat leverde een verbruik op van 28 kWh/100 km zodat de boordcomputer bij een volle accu een rijbereik beloofde van zo'n 230 kilometer.

De baas rijdt mee

Is dat dan wel genoeg om een elektrische bestelwagen van dit formaat écht inzetbaar te maken? Wel, ja eigenlijk. Ford raadt deze versie van de E-Transit namelijk aan voor bijvoorbeeld lokale pakketbezorgers en als we de fabrikant mogen geloven, leggen die op een dag gemiddeld 111 kilometer af. Dat geeft ze dus al wat overschot en tel daar nog eens bij dat pakketbezorgers niét het grootste deel van hun tijd op de snelweg doorbrengen, en waarschijnlijk zien zij wel eens de 300 kilometer rijbereik op het display verschijnen. Komen ze toch een keer niet toe, dan kan deze E-Transit snelladen tot 115 kW waarmee de accu in 37 minuten van 10 naar 80 procent capaciteit gaat. De ‘Extended Range’ doet datzelfde trouwens in 28 minuten dankzij 180 kW snellaadcapaciteit.

Test Ford E-Transit 2024

Qua rijbereik valt er dus best met deze elektrische bestelbus te leven, maar er zijn ook vlakken waarop de E-Transit naar ons gevoel zijn broertjes met verbrandingsmotoren overstijgt. Ford is bijvoorbeeld altijd al befaamd voor het bouwen van goed sturende bedrijfsvoertuigen maar daar doet dit elektrische exemplaar nog een schepje bovenop dankzij de lage plaatsing van zijn accu. In de stad rij je dan weer met een fluisterstille souplesse en pakketbezorgers hoeven niet na te denken over het al dan niet afzetten van de motor tijdens leveringen, want je weet wel: elektrisch. Daarnaast zorgt het onmiddellijke koppel van die elektromotor ervoor dat je andere busjes moeiteloos achter je laat aan het stoplicht maar doe dat toch maar niet te veel, want de E-Transit laat zich connecteren met een ‘FordPro Telematics’-platform waarlangs je baas alles van je huidige locatie tot je rijgedrag in het oog kan houden.

Duurder in aankoop, maar op termijn?

Verder beschikt de elektrische Transit ook als enige over een ‘ProPower Onboard’-unit. Dat is in essentie een set stekkerdozen in de laadruimte waarlangs je bijvoorbeeld werkgereedschap van tot 2,3 kW aan stroom kan voorzien. Voor de rest blijft die laadruimte echter onveranderd, op een iéts hogere vloer na om plek te bieden aan het batterijpakket. Zo krijg je afhankelijk van de gekozen configuratie tussen de 9,5 en de 15,1 kubieke meter laadvolume achterin en mag hij als bestelwagen tot 1.758 kilogram aan gewicht sjouwen. Los van die bestelwagen kan je de E-Transit — net als elke andere Transit — echter ook met dubbele cabine of als chassis-cabine krijgen, waarbij de complete opbouw tot 2.090 kilo mag wegen.

Test Ford E-Transit 2024

De prijs hangt dan ook sterk af van wat voor E-Transit je kiest, maar beginnen doet die bij 56.825 euro — exclusief BTW, wel te verstaan. Voor dat geld krijg je een ‘L2H2’-versie en we weten het, daarmee is de elektrische versie de volle 27.000 euro duurder dan de basis-Transit op diesel. Je krijgt de E-Transit echter wel meteen mee in zijn ‘Trend’-uitrustingsniveau en hij beschikt ook over een grotere laadcapaciteit en meer vermogen dan die basisdiesel. Zoek je dus een gelijkaardig uitgeruste Transit met verbrandingsmotor die een gelijkaardig vermogen en een gelijkaardig laadvolume biedt, dan kom je al uit op een kleine 40.000 euro. Reken daar de lagere gebruikskosten van zo’n elektrische bestelwagen bij, en het plaatje begint langzaam maar zeker te kloppen.

Conclusie

De Ford E-Transit is stiekem meer dan gewoon een elektrische Transit. Hij biedt extra functionaliteit en extra connectiviteit ten opzichte van een dieselbus, om nog maar te zwijgen over zijn extra souplesse, extra comfort en extra technologie. Je betaalt er ook wel wat extra euro’s voor, al blijft de meerprijs aanvaardbaar wetende dat je die op termijn kan compenseren met een lagere gebruikskost. Kortom: ja, een elektrische bestelwagen houdt steek… Zolang je natuurlijk de juiste koopt voor je noden, dus overweeg zeker ook eens die nieuwe 'Extended Range'-versie.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

184pk

Koppel

430 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

2 536 kg

Prijs basismodel

€ 56 825.00

Min. kofferinhoud

9 500 L

Max. kofferinhoud

15 100 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JL 19:27
afbeelding van JL

Dat ze er laar snel een camperversie van maken. Een die ook als thuisbatterij ka' functioneren.

Ah, en nu nog een elektrische Kangoo/Caddy/Tourneo Connect/... met een deftige batterij/range graag.

Robert 07:58
afbeelding van Robert

Wat is het trekvermogen

Joram 10:25
afbeelding van Joram

We hebben er even voor moeten graven aangezien Ford het trekgewicht niet vermeldt in de officiële communicatie, maar een dealer gelukkig wel ;-) de E-Transit blijkt 750 kilogram te mogen slepen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws