Bijna 30% van alle Europese laadpunten voor elektrische auto's staat in Nederland. Daarmee blijven onze bovenburen absolute koplopers. België hinkt met 4.5% wat ongemakkelijk achterna. Niet in het minst omdat Nederland niet noemenswaardig groter is dan België.
Elk jaar geeft de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) een stand van zaken op laadpuntvlak in Europa. Vorig jaar al was duidelijk dat onze buurlanden het opvallend goed doen. De nieuwe cijfers tonen alvast geen verrassingen.
Nederland blijft koploper
Met maar liefst 90.284 oplaadpunten blijft Nederland de absolute koploper in Europa. Want geen land heeft meer punten staan. Daardoor is Nederland goed voor maar liefst 29.4% van de totale dekking in Europa. Of anders gezegd: bijna 1 op de drie laadpalen van heel Europa, staat in Nederland. Tegenover de cijfers van een jaar geleden valt ook een serieuze groei op. Want jaar op jaar installeerde Nederland zowat 24.000 nieuwe laadpunten. Om je een idee te geven: dat is bijna het dubbele van wat ons Belgenland in totaal heeft staan aan laadpunten. Hallucinant, als je weet dat Nederland en België niet zo veel verschillen qua oppervlakte vanuit een Europees standpunt.
De top 5 wordt alvast verder aangevuld met Duitsland (59.410 ex.), Frankrijk (37.128 ex.), Zweden (25.197 ex.) en Italië (23.543 ex.). Hoewel België qua volume weinig indruk weet te maken als je kijkt naar de totaalcijfers (amper 4.5% van alle Europese laadpunten), weet ons land evenwel net zoals vorig jaar een zesde stek in te nemen op de lijst, met een totaal van 13.695 oplaadpunten. De oorzaak van die relatief hoge plaats kan gevonden worden in Oost-Europa. landen zoals Slovakije, Roemenië en Polen hebben met moeite 1.000 laadpunten staan. Bulgarije heeft er zelfs amper 531, terwijl het land 2.5 keer groter is dan Nederland.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden