Rijtest: Subaru Levorg 2.0 GT-S Premium facelift (2020)

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Nu de Levorg met zijn vierwielaandrijving in de winter van zijn carrière rolt, achtte Subaru de tijd rijp voor een opfriskuur. Is hij daardoor beter gewapend om het Europese koperspubliek te charmeren? Autofans zocht het uit.

Veel vreemder in de bijt komen ze niet dan de Levorg. De spirituele opvolger van de Legacy Touring volhardt namelijk in de boosheid om zich niet naar Europees aankoopgedrag te vormen. Geen diesel (toegegeven: tegenwoordig minder van tel), geen voorwielaandrijving en geen kale basisversies. Net die koppigheid maakt 'm zo interessant. Dat is niet anders na de facelift.

Europa? Waar ligt dat?

Je zou namelijk denken dat Subaru de facelift gebruikte om de Levorg te voorzien van enkele tweaks die 'm populairder zouden maken in Europa. Maar dan ken je Subaru niet. Het Japanse merk geeft namelijk grif toe dat verkoop in Europa eigenlijk niet van belang is. Het is niet hier om volumes te draaien (dat doet het wel in Japan en Noord-Amerika), het is hier om die enkelingen op hun wenken te bedienen die de modus operandi van het bedrijf helemaal begrijpen.

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Die werkethiek vertaalt zich naar extreme betrouwbaarheid, vierwielaandrijving, veiligheid en ruime werkpaarden. Het lijken holle marketingwoorden, dat weten we ook. Al kennen we geen enkel ander merk dat zo weinig geeft om haar imago. Subaru doet haar eigen zin in een zee van automerken die in alle mogelijke bochten draaien om het publiek tevreden te stellen. Het resultaat van dat bochtendraaien kennen we uiteraard: een massa generische voorwielaangedreven crossovers met driecilinders die ons straatbeeld vervuilen.

Voor de enkelingen

Insert de Levorg. Een auto die de massa crossovers intern aan het schreeuwen brengt. Want wie koopt nog een stationwagen? Wie wilt er nu nog vierwielaandrijving? En wie wil een hogere basisprijs omdat veiligheid standaard is? Wel, Subaru vindt jaarlijks enkele honderden kopers in België. Daarvoor doen ze het. Die klanten zullen deze Levorg de beste machine ter wereld vinden.

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Helemaal ongelijk kunnen we ze niet geven. Want na de facelift ziet hij er nog net dat tikkeltje volwassener uit (weg is de luchtsleuf op de motorkap), de koffer is ruimer dan die van de Audi A4 Avant of BMW 3 Reeks Touring en de échte vierwielaandrijving geeft de Levorg een "ik geraak overal"-mentaliteit. Een werkpaard dus. Net waarvoor stationwagens ooit werden uitgevonden. Vertel dat maar eens aan de Mercedes CLA Shooting Brake.

2.0 all the way

De facelift schuift ook een nieuwe krachtbron naar voren. Want de 1.6-liter viercilinder boxermotor met turbo werd ingeruild voor een atmosferisch exemplaar van twee liter. Die benzinemotor zonder turbo zorgt voor een vrij lauwe 150 pk en 198 Nm koppel (je kan de Renault Captur krijgen met meer oomph in het vooronder). Waardoor de acceleratie niet om over naar huis te schrijven is. Je geraakt heus de snelweg op met de Levorg, maar hernemingen worden beter vooraf uitgestippeld dan op de wilden boef besloten.

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Niet dat we willen zeggen dat de Levorg daardoor een draak is om mee te rijden. Helemaal niet. Want de stationwagen is gezegend met een heerlijk dynamisch chassis - zonder knijterhard te zijn - en een voorspelbare vierwielaandrijving. In tegenstelling tot wat de massa denkt van Subaru's - racebakken met een blauwe lak en gouden velgen - is de Levorg vooral een comfortsloep. Met CVT-automaat, goede zichtbaarheid rondom en genoeg veiligheidssnufjes om je veilig op bestemming te brengen. Het zou - en excuseer ons - zo een Toyota kunnen zijn.

Slokop

Of toch niet, want terwijl Toyota zwaar inzet op zijn hybrideaandrijving om het verbruik in zijn modellen te temperen is Subaru niet meteen bezig om uit elke druppel benzine maximale efficiëntie te halen. Het testverbruik van 9,3 l/100 km en de CO2-uitstoot die richting de 200 g/km kruipt (WLTP: 196 gram) zijn daar het pijnlijke resultaat van. Met een Audi RS 4 Avant verbruiken we tegenwoordig niet meer... en die hyperstation heeft wel een bronstige V6 met 450 pk voorin liggen. Maar kijk, dat is onze verkeerde Europese bril die we op hebben. Want als je weet dat in andere werelddelen een litertje benzine amper 30 cent kost, dan maal je niet om dat hoge verbruik.

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

De prijs dan van deze eigenzinnige knaap? Vanaf 29.995 euro. Zowat 5.000 euro goedkoper dan een kale Audi A4 Avant, terwijl de Levorg tot aan de nok vol met uitrusting steekt. De hogere uitvoering, de GT-S Premium, voegt voor een meerprijs van 3.000 euro een lederen interieur en wat andere kleinigheden toe. Kortom, voor 32.995 euro heb je een extreem capabele, ruime en volledig uitgeruste stationwagen op de oprit staan. Geen concurrent doet het 'm na! Maar geen enkele andere concurrent is dan weer zo dorstig als deze Levorg...

Conclusie

Alle cijfers op papier spreken deze Levorg tegen. Toch vinden we het van lef getuigen dat Subaru de stationwagen in onze contreien aanbiedt. Simpelweg om die enkelingen op hun wenken te bedienen die de Subaru-filosofie begrijpen... en daar alle Europese consequenties voor willen dragen. Heb je echter geen metalen poster van de Subaru Impreza 22B STi in je living hangen, dan rijd je best met een wijde boog omheen deze Levorg.

Subaru Levorg facelift 2020 review rijtest

Specificaties

Motor

2.0 benzine, boxer

Vermogen

150pk

Koppel

198 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 545 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 32 995.00

Prijs basismodel

€ 29 995.00

0 tot 100 km/u

11.70 sec

Gemiddeld testverbruik

9.30 L/100km

Max. kofferinhoud

1 446 L

CO2-uitstoot

196 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Koen De Beer 13:32
afbeelding van Koen De Beer

Ik heb dan wel geen poster in mijn living hangen, sinds ik 2 jaar geleden de BRZ kon testen, ben ik helemaal overtuigd. Ik heb trouwens jullie Autofans Tour vorig jaar gereden met die auto, of toch op dezelfde nummerplaat :-)

4g64 05:57
afbeelding van 4g64

Atmosferische mag toeren draaien dan vliegen die, tot k CVT zag staan, laat je m niet vliegen wanneer je wil mss.
Vierwiel aandr, boxer motor en toch 1500 kilo en dan 9 liter, klassieke cijfers, idd beetje loom, 11s kan 2 a 3s beter normaal.
Niettegenstaande binnen kleine 20j zijn z'n cijfers wellicht nog hetzelfde en lust m nog steeds alleen benzine tegen die tijd.
Turbo, kleptiming, variabele luchtinlaat, nog hogere druk inspuiten, dunnere schraapveren... t zit er niet op en kan dus ook niks mee mis gaan. Ben helemaal fan. ;)

Yannick 14:36
afbeelding van Yannick

Echt, die kar zo zou goed kunnen zijn als ze bij Subaru eindelijk die CVT achterwege laten.
CVT en rijplezier gaan niet samen in één zin. Gaat op voor alle merken trouwens...

JL 19:53
afbeelding van JL

Een nagenoeg identiek blok doet de XV in (een nog steeds matige) 10,4 seconden naar 100km/u gaan. Ze hebben hier echt wel voorrang gegeven aan de CO2-uitstoot. Daarom dat het verbruik me erg verbaast. Zeker aangezien diezelfde XV, die toch een stuk hoger is, minder verbruikt.

Een andere afstelling en een set lichte wielen zou al iets kunnen doen. Neemt niet weg dat er onderin weinig oomph in zal blijven zitten.

Hopelijk zal de opvolger, ergens volgend jaar, wél terug iets of wat potentie hebben. Naast de stevige verbeteringen die Subaru met de nieuwe generatie auto's heeft doorgevoerd.

(BTW, normaal gezien heeft de FB20 wel variabele kleptiming voor zowel inlaat als uitlaat.)

4g63 23:31
afbeelding van 4g63

Zijn CVT's die sneller zijn dan manueel maar hier klopt hun concept niet echt.
En bij nieuwe porsches zie je dat ook.
Boxer motoren draaien graag toeren, cvt laat dit beperkt toe, komt nog bij dat de rijbeleving met zo'n diepe zware brom voor een stuk wegvalt omdat in geval van porsche deze pakweg binnen de seconde schakeld als je deze op z'n staart trapt.
Dus zo'n beestje naar 5 a 6000 toeren trekken owv de sound/beleving alleen lukt amper.

JL 13:55
afbeelding van JL

CVT's kunnen bij mijn weten moeilijk overweg met veel koppel, dan slippen ze (en raken ze oververhit).

Niet dat dit blok zoveel koppel heeft. Je kan het wel tot boven de 6000rpm trekken zonder in het rood te gaan. De CVT houdt het toerental echter laag. Terwijl er pas echt trekkracht is boven 4000rpm.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws