In het D-segment spelen zonder breakversie? Dat is als een lunchmenu aanbieden zonder dessert. Het kan wel, maar je gaat er minder klanten mee over de vloer krijgen.
Want als je in Europa van belang wil zijn op de automarkt dan heb je van elke berline wel een break. En dat is wat ze bij Kia nu ook begrepen hebben. De Optima is op de redactie een zeer gewaardeerde auto, al zien we dat niet weerspiegeld in de verkoopscijfers van het model. Een beetje een onderkend geheel dus, zou de toevoeging van een SW-variant daar wat aan kunnen veranderen?
Qua uiterlijk mag de Optima SW er alvast wezen. Liefst in het wit, dan worden de gracieuze maar toch vlot ogende lijnen wat benadrukt. En eigenlijk het allerliefst met een GT-Line pakket gemonteerd, want dan lijkt je auto pas echt sportieve ambities te hebben. Nu, ook zonder die GT-trim kan de Optima SW zich bewijzen. Vanaf de C-stijl wijkt de SW af van de berline, met een kont die wat de hoogte in lijkt te gaan. Al bij al werd niet zoveel afgeweken van de Sportspace Concept, want zelfs de geest van de concept-diffusor is nog aanwezig op het productiemodel.
royale benen
Binnenin mag de Optima SW pronken met een pak bagageruimte. 552 liter met de achterzetels rechtop, tot zelfs 1.686 liter met diezelfde zetels neergeklapt. Dat laatste maakt hem tot één van de breaks die het meeste bagage kunnen slikken in dit segment. De 552 liter mag dan niet zoveel zijn, daarvoor krijg je een royale beenruimte op de achterbank in de plaats. Ergens moet je kiezen natuurlijk. Kia zorgt verder voor een kofferindeling op rails zodat je bagage niet de hele tijd doorheen de koffer ligt te zeilen.
Qua afwerking is er voor deze Optima niets aan te merken, de gebruikte materialen maken alweer een stap voorwaarts tegenover de vorige generatie Optima. Kia werkt het interieur goed uit, met een ergonomische bediening van de meest gebruikte interfaces zoals navigatie en airco. Vrij sober, maar functioneel. Wie dat wil krijgt een hele hoop camera's om de wagen zonder brokken in en uit de parkeerplaats te manoeuvreren. Voor de radiogeluiden deed Kia beroep op Harman Kardon, zodat je ook hier niets te klagen hebt over de akoestiek binnenin de wagen.
Onder de kap van onze Optima SW geen GT-motorisatie, wel de bekende 1.7 CRDi. De automaat die we destijds meekregen is tegenwoordig vervangen door een versnellingsbak met dubbele koppeling. Dat is een goeie zaak, want die bak gaat vloeiend door de versnellingen heen, om je op kruissnelheid te brengen. Verwacht echter geen sportieve prestaties hier, de combinatie met de 1.7 is daar niet voor bedoeld.
Waar hij wel voor bedoeld is, zijn de snelwegen die we hier rijk zijn. Als autobahncruiser is deze combinatie de juiste. Bij accelereren laat de motor zich dan weer horen, en het hogere gewicht van de Optima zorgt ervoor dat de wagen zelf ook niet de sportieve aspiraties kan waarmaken die zijn GT-Line badge willen doen geloven.
in de centen
Op dit moment biedt Kia de Optima SW aan met deze 1.7 CRDi en met de 2.0 benzine voor de GT. De versie met automaat krijgt de 7 traps versnellingsbak met dubbele koppeling, de andere versies doen het met een manuele zesbak. De 1.7 CRDi is er vanaf 28.890 euro, de GT betaal je 42.290 euro. Vergis je echter niet, voor de GT-Line met 7-DCT betaal je zelfs 42.690 euro. Binnenkort zou daar nog een plug-in hybride bijkomen, al is die voorlopig enkel beschikbaar als berline.
conclusie
Bij Kia hebben ze hun huiswerk goed gemaakt. De Optima SW is een degelijke break geworden die de beenruimte van de berline combineert met wat extra laadruimte. Gooi daar nog een degelijke afwerking en een aangenaam uiterlijk bovenop, en je vraagt je af waarom de Optima geen beter aanzien geniet dan het imago dat hij nu heeft. Misschien zit de prijs daar voor iets tussen, want bovenstaand bedrag is voor de gewone man toch al fors voor een Kia, ook al is hij dan heel goed uitgerust.
Specificaties
1.7 CRDi
140pk
340 Nm
7-DCT, automaat dubbele koppeling
voorwiel
1 535 kg
203 km/u
€ 42 690.00
€ 28 890.00
11.10 sec
7.20 L/100km
552 L
1 686 L
120 g/km
€ 634.00
€ 315.00
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden