Rijtest: Fiat Panda 1.3 MultiJet

Fiat Panda 1.3 MultiJet

De Fiat Panda is een guitig modelletje dat dapper de instappositie van het Fiat-gamma op zich neemt. Een onvervalste stadswagen die moet bekoren door zijn ruimteaanbod en interessante prijszetting. Is dat voldoende in een segment met bikkelharde concurrentie?

Als het op stadswagentjes aankomt, heeft Fiat in haar gamma twee toppers met een rijke voorgeschiedenis in de aanbieding. Het wereldberoemde “bolleke” of de 500 waarmee het merk een gigantisch verkoopsucces te pakken heeft. Die andere cultmobiel is de Panda, een naam die al meegaat sinds 1980. Fiat lanceerde op het autosalon van Parijs van 2012 de derde generatie van dit eigenzinnig stadswagentje en hoopte hiermee een pak kopers te kunnen verleiden.

Ronder is gezonder

Wie zich de vorige generaties Panda kan herinneren merkt meteen op dat deze nieuwe generatie een beetje meer ‘volgroeid’ toont. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Fiat het model wat breder en langer heeft gemaakt maar daarbij de hoogte en de wielbasis ongemoeid heeft gelaten. Voor zover je een stadswagentje van deze afmetingen als dusdanig kan benoemen, geven deze nieuwe dimensies het model onbetwistbaar een meer robuuste, volwassen pose. Qua design heeft Fiat er voor gekozen om de Panda wat minder hoekig te maken. Daar waar de vorige generatie (daterend uit 2003) niet veel verschilpunten met een doorsnee LEGO-blok liet opmerken, heeft deze nieuwe Panda iets meer welvingen en zijn de hoeken en kanten wat afgerond. Toch hebben de Italianen er voor gezorgd dat de typische kenmerken van deze kleine volumewagen niet verloren gingen. Zo zien we nog steeds het ruitje tussen de C- en D-stijl en de ultra-rechte achterzijde, die zich enorm verdienstelijk maakt bij het inparkeren in nauwe parkeerplekjes.

Fiat Panda 1.3 MultiJet (2013)

korte beentjes

Het interieur van de Panda is gezien de kleine buitenafmetingen van dit model nog best ruim. De voorste inzittenden hebben niets te klagen. Vanop de iets hogere zit heb je een goed overzicht over de rijbaan. De frisse lijnen van het dashboard maken het leven aan boord van de Panda ook wat aangenamer. Bijzonder origineel is het feit dat Fiat de modelnaam heeft laten printen over het ganse dashboard en de inzetstukken van deuren. De achterste zitplaatsen zijn vanwege de beperkte beenruimte in hoofdzaak voorbehouden voor kinderen. In de kofferbak kan je best wat spullen kwijt en met een neergeklapte rugleuning tover je de Panda om tot een mini verhuismobiel.

Fiat Panda 1.3 MultiJet (2013)

stadsdieselaar

Onder de compacte motorkap treffen wij de enige dieselmotor aan die wordt aangeboden in combinatie met de Panda. Het betreft de 1.3 Multijet met een vermogen van 75pk en 190Nm aan koppel. Op het eerste zicht lijkt dit meer dan voldoende te zijn voor het betere huis- tuin en keukenverkeer en zo blijkt dit ook in de praktijk. Vanzelfsprekend gaan we dit model niet beoordelen op zijn prestaties in de pure zin van het woord. Een Panda koop je nu eenmaal niet om als eerste bij het rode licht weg te zijn of om op de snelweg uiterst links te gaan opeisen. Niets van dat voor Fiat’s kleinste volumewagen. De Panda laat zich vlot voortbewegen met de vlijtige vierpitter onder de kap, en dat is het voornaamste. De wekelijkse ritjes naar het grootwarenhuis of de kids ophalen aan de schoolpoort, dat kan hij perfect aan. Ligt je bestemming al wat verder van de deur, dan ervaar je dat de Panda hier niet voor in de wieg is gelegd. Op de autosnelweg is het kleine koetswerk te springerig en is het niet eenvoudig om standvastig koers aan te houden, zeker als er wat wind staat. In het stadscentrum is de Panda het meest in zijn sas. Zeker wanneer het parkeren aan komt. Druk even op de ‘City’ knop en het stuur laat zich met de pink bedienen. Bijzonder handig wanneer je in een krap plekje moet inparkeren.

Qua verbruik weet de 1.3 MultiJet zeker te overtuigen. Hoewel het in ons drukke verkeer toch een uitdaging is om het gemiddelde normverbruik van 3,9 l/100 km op de boordcomputer te toveren, is dit zeker geen mission impossible. Een compliment aan het adres van Fiat is hier zeker op zijn plaats. Indien je het iets minder nauw neemt met het groene gedachtegoed, dan zal je gemiddelde verbruik gemakkelijk een litertje hoger liggen, wat nog zeer aanvaardbaar is.

Fiat Panda 1.3 MultiJet (2013)

Correct geprijsd

Fiat biedt de Panda aan in vijf verschillende afwerkingsniveaus: POP, EASY, LOUNGE, CLIMBING en TREKKING. De goedkoopste Panda kan de jouwe zijn vanaf 9.190 euro. Voor dit bedrag koop je de Fiat Panda POP 1.2 met 69pk. De door ons geteste dieselvariant is enkel beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau en kost standaard 12.590 euro. De basisuitrusting van de Panda EASY 1.3 MutiJet 75 pk is correct. Zaken als elektrische ramen vooraan, een radio met CD en airbags zitten er allemaal in. Luxe opties als klimaatregeling, panoramisch open dak, aluminium velgen, navigatiesysteem of verwarmde zetels zijn in dit segment vanzelfsprekend bij te betalen.

De geslaagde combinatie tussen de compacte buitenafmetingen en het flexibele interieur maken de Panda tot een interessante speler binnen het segment van de stadswagentjes.

Specificaties

Motor

1.3 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

75pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 035 kg

Topsnelheid

168 km/u

0 tot 100 km/u

12.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

260 L

Max. kofferinhoud

870 L

CO2-uitstoot

104 g/km

BIV

€ 371.00

Rijtaks

€ 179.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws