11 rijhulpsystemen die we niet meer kunnen missen [+vraag]

Rijhulpsystemen, ze horen dezer dagen bij de auto als een klontje suiker bij een kop koffie. De voorbije jaren zijn er heel wat bijgekomen, waarvan er zeker een aantal zijn die je toch nooit gebruikt. Maar welke zouden we niet meer kunnen missen?

In het Engels heet dat met een overkoepelende term Advanced Driver Assistance Systems, technologie die wordt aangeboden om het rijden te vergemakkelijken. Tegenstanders opperen steeds maar dat ze het rijplezier en het echte rijden weghalen uit de auto maar voor de meerderheid van de bestuurder hoeft dat echte rijden niet en is autorijden een manier om zich van punt A naar punt B te begeven. We gooien er ook twee meer basis technieken bij, die al wat langer op de wagen zitten maar toch nog dagelijks hun nut bewijzen.

ABS

Dat ratelende geluid als je herd op je rempedaal trapt is geen onderdeel dat loszit. Het is het ABS dat ingrijpt en in jouw plaats de verdeling maakt tussen tractie en remkracht, zodat je wielen niet blokkeren.

safety-assist-1978-mercedes-abs

Gordelverklikker

De gordel is dan al een aantal decennia oud, de verklikkerlampjes zijn een stuk jonger. Aangezien de aanwezigheid van de gordel niet garandeerde dat de inzittenden deze omdeden - en omdat de slogan 'klikvast, ook achterin' niet altijd effect had - werd een irritant geluid geïntroduceerd, waardoor zelfs de meest hardnekkige ziel de gordel vastklikt.

TMC (Traffic Message Channel)

Als je de TP-knop op je radio induwt, krijg je automatisch de verkeersberichten doorgestuurd. Daar zorgt het TMC voor. In België zijn er verschillende versies, die gebruik maken van het Vlaams Verkeerscentrum als bron, bij sommige kanalen aangevuld met extra informatie.

safety-assist-vlaams-verkeerscentrum

Navigatie

Ook dit kan je tot de rijhulpsystemen rekenen. Op weg naar een plaats waar je nooit naartoe bent geweest? Even checken hoe de weg loopt na die bocht? Dat doe je met de kaartjes van het navigatiesysteem. Een nadeel hiervan is dat je minder snel de herkenningspunten onderweg in je hersenen opslaat, waardoor je afhankelijk wordt van het systeem.

Lane departure warning

Een systeem dat verklikt wanneer je afwijkt van je rijvak zonder je richtingaanwijzer te gebruiken. Werkt alleen als de wegmarkeringen duidelijk genoeg geschilderd zijn en je snelheid hoog genoeg ligt.

(Adaptive) Cruise Control (ACC)

Cruise Control gebruik je vooral op langere afstanden aan constante snelheden. De Adaptive-variant zorgt er voor dat de auto zich aanpast aan de snelheid van het voertuig voor je. Even wennen dus, maar het zou het comfort verhogen, volgens de mensen die het vaak gebruiken.

safety-assist-audi_rs6_avant_adaptive-cruise-control

Traffic Sign Recognition

Dit is het herkennen van verkeersborden door de sensor vooraan in de wagen. Het systeem is handig in de wirwar van borden langs onze wegen, al is tijdens onze tests meermaals gebleken dat de technologie even veel borden niet ziet als ons eigen oog. Ook herkenning van 'einde bebouwde kom' of snelwegborden is nog niet ingeprogrammeerd.

safety-assist-opel-traffic-sign-recognition

Blind Spot Detection

Blind Spot Detection helpt je bij het inhalen of afslaan. De infraroodsensoren herkennen voorwerpen die in de dode hoek van je spiegel bevinden. Sommige systemen zijn wat gevoeliger dan anderen maar telkens blijken ze een extra bevestiging bij je voorbereiding tot afslaan/ inhalen.

Hill Start Assist

Menig koppeling is de ontwikkelaars van dit systeem dankbaar. Het zorgt ervoor dat je wagen nog een drietal seconden blijft staan wanneer je de rem lost, zodat je makkelijk kan vertrekken zonder achteruit te bollen.

safety-assist-honda-civic-hill-start

Parkeersensoren en Automatic Parking

Die twee nemen we voor het gemak even samen, want Automatic Parking is een evolutie van de parkeersensoren. Sinds we parkeersensoren hebben, kennen we de afmetingen van onze wagen niet meer. We vertrouwen erop dat de 'bliepjes' aanduiden dat we nog ver genoeg van een obstakel zitten. Dat dat niet altijd zo is, kan ondergetekende bevestigen, met bumperschade tot gevolg.

safety-assist-parking-assistant-skoda-superb

Automatic Parking maakt het nog wat eenvoudiger, je duwt de knop in en hoeft enkel gas te geven of te remmen, naarmate wat de auto aangeeft. Vooral het handenvrij draaien van het stuur blijft een truukje om te tonen aan de inzittenden. Nadeel is dat het systeem je enkel inparkeert, uitrijden uit nauwe parkeerplaatsen moet je nog altijd zelf.

Achteruitrijcamera

Nog eentje in de manoeuvre-sfeer is de achteruitrijcamera. Al dan niet met markeerlijnen, aangevuld met dynamische lijnen die je stuurhoek aangeven, zorgen ze ervoor dat je de mastodont die je wagen is toch als een pluimpje achteruitgereden krijgt. De meeste systemen plaatsen het beeld van de camera in het schermpje van het navigatiesysteem, sommige constructeurs gebruiken de binnenspiegel om op te projecteren.

afety-assist-lexus-rear-view-camera

Natuurlijk zijn dit slechts enkele systemen die we gebruiken tijdens het rijden. Stuurbekrachtiging, ESP, Night Vision, Head Up Displays, vermoeidheidsdetector, voetgangersdetectie... de lijst is bijna oneindig aan het worden. Welk systeem is voor jou onmisbaar en waarom?

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Carlos 09:40
afbeelding van Carlos

ABS, ESP (nu ook niet altijd ^^), enkel sensoren achteraan (bij een sedan, break of monovolume), navigatie en als laatste de gordel verklikker.
Al moet ik zeggen dat de dode hoek detectie soms ook wel handig kan zijn en de TMC is iets waar ik niet oplet maar blijkbaar altijd opstaat want soms vraagt de radio wel eens 'Zender zonder TMC continue?' :D
Al de rest is leuk maar overbodig. Hou je ogen op de weg en je heb dat niet nodig!

Techno Patat 18:10
afbeelding van Techno Patat

Hill hold werkt bij mij net supergoed! Ik had de eerste paar maanden niet door dat m'n auto dat had, ik had zoiets van: waaaaaaw, ik ken diennen Alfa vanaf de eerste meter al zo goed dat ik op een helling perfect vertrek :P!

Digitale snelheidsmeter was ook niets voor mij, maar m'n Coyote zegt het digitaal en ik kijk meer daar op dan op m'n tellers! Het is een gewoonte...

witloof 11:43
afbeelding van witloof

Ikzelf blijf ook de rem inhouden als ik stilsta. Dit om aan je achterliggers duidelijk te maken dat je stil staat ;)

Güdrün 16:25
afbeelding van Güdrün

traction control (ook soms tof om uit te zetten). ik heb park assist in de wagen die aangeeft of de plaats groot genoeg is om te parkeren en zegt dan wanneer ik naar links of naar rechts moet draaien en naar voor of naar achter. ik kijk alleen of de plek groot genoeg is en de rest doe ik zelf wel.
een zelfparkerende wagen wil ik niet en adaptive cruisecontrol al helemaal niet.

ik kan op het dashboard kijken wie zijn gordel aanheeft en wie niet. ook wel handig.

verkeersbordherkenner in België --> slaat gewoon tilt als je om de 10m een verkeersbord hebt!! niets voor mij.

Wim 17:18
afbeelding van Wim

head-up display vind ik ook nog een belangrijke, toch heel handig om geen boete's te ontvangen

Glenn 11:09
afbeelding van Glenn

ABS, DSC en parkeersensoren achter.

ACC heb ik nog niet gebruikt, maar degenen die ik ken zijn er zeer content van.
Alle andere systemen in het artikel zitten op mijn ford en het ene is al nuttelozer/irritanter dan het andere. Ook al gemerkt dat je op den duur lui wordt en enkel afgaat op wat de systemen te zeggen hebben. Dus nu zit al die brol gewoon dood gewicht te wezen :p

lucas 09:31
afbeelding van lucas

jammer dat de verkeersbordherkenning bij renault GEEN borden herkent van bebouwde kom. Een van de belangrijkste borden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws