Elf jaar na de lancering van de BMW X6 komt Porsche met een antwoord op de SUV met coupé-allures. Waardoor Porsche eens niet de tred aangeeft maar de concurrentie volgt. De Cayenne Coupé is een feit.
De kleinste SUV van Porsche gaat aan de facelift, waardoor Macan weer fris voor de dag komt. Wij gaan alvast op pad met de 245 pk-sterke instapper die zich laat inspireren op de Volkswagen Golf GTI. Daardoor Porsche waardig, deze "Macan GTI"?
Als je denkt dat Porsche enkel een 911, Cayman, Boxster Panamera en een duo SUV’s verkoopt, dan ben je dik verkeerd. Want al die modellen krijgen een rits uitvoeringen met een compleet ander karakter. Bij de Panamera is er tegenwoordig terug de GTS.
De GTS-uitvoering is voor een roedel aan Porsches de sweet spot. Bij de 718 Cayman is het, tot de komst van de GT4, zelfs de meest vermogende uitvoering. Daardoor meteen ook de beste 718 van het moment?
Het is dan niet meer de bestverkopende Porsche ter wereld – die eer gaat tegenwoordig naar de Macan –, de Cayenne blijft een ongelooflijk belangrijke pijler voor het merk uit Stuttgart. Te meer als plug-inhybride, want 1 op de 3 Porsches die de Belgische dealer verlaat kan je in de stekker steken. Tijd om een uitje te doen met de Cayenne E-Hybrid.
Sinds midden vorig jaar heeft Porsche haar eerste break in het gamma. Na de SUV-gekte wordt eindelijk ook aan de praktisch ingestelde Porsche-rijder gedacht. Of toch niet helemaal?
De Cayenne wordt vaak gezien als de redder van Porsche. Niet helemaal terecht, die eer valt namelijk te beurt aan de Porsche Boxster. Toch was de sportieve SUV een lucratieve gok aan het begin van de 21st eeuw. Zo lucratief dat andere merken hebben moeten volgen en de snelle SUV niet meer weg te denken is.
Dat een eerste kennismaking met een nieuwe Porsche meteen in een hybridevariant zou zijn, je zou het tien jaar geleden niet durven dromen. Toch is dat het geval voor ons met de tweede generatie Panamera, die we meteen meenemen als 4 E-Hybrid. Welkom in de toekomst.
Heilige huisjes staan er om tegen te schoppen en er de financiële vruchten van te rapen. Dat bewees Porsche als een van de eerste sportwagenmerken door een SUV los te laten op de markt. En nu, nu ruilen ze zescilinders in voor een geblazen viercilinder. Nee, je hoeft je hooivork en fakkel nog niet meteen boven te halen.
Wacht, doet de Boxster het voortaan met vier cilinders? Geen paniek! De nieuwe Boxster mag dan twee cilinders minder herbergen, voor de rest is hij een nog fijner geslepen diamant geworden.
Recente reacties
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 11 uur geleden
Apple CarPlay wil controle over al je schermen
Apple CarPlay is voor mij een must en 1 van de redenen waarom de Tesla de deur is uitgegaan (er...
Door Louis 21 uur geleden
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Het is wel de perfecte wagen om tweedehands te kopen! Mooi, kwalitatief, fiscaal interessant en...
Door Gert Luts 1 dag geleden
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 2 dagen geleden