Wie aan een driedeurs Range Rover denkt, haalt zich tegenwoordig de Evoque voor de geest. Toch bood Range Rover in 1978 ook een coupéversie aan van hun eerste terreinwagen. In 2004 was er dan deze Range Stormer Concept.
We zullen het er maar direct bij vertellen, de Range Stormer Concept is de voorloper van de Range Rover Sport en dat zie je eraan. Range Rover wilde op de NAIAS in Detroit polsen naar de reacties van het publiek op een wagen in de klasse van de BMW X5 en de Porsche Cayenne, de 'high performance sports tourers'. Daarom stoomde het deze opvallende concept car klaar.
Opvallen deed hij wel. Niet alleen was hij appelsientjesoranje gespoten, de opening van de deuren was niet productiegericht ontwikkeld. Het onderste deel van de deur klapte naar beneden open en vormde een opstapdrempel terwijl de bovenzijde naar boven openscharnierde en je liet denken dat de wagen zo meteen zou gaan Transformen.
Tegelijk werden in de Range Stormer een aantal nieuwe technologieën voorgesteld. Zo was er de Terrain Response, waarbij zes verschillende instellingen konden gekozen worden voor het offroadrijden, de gebruiker stelt het in, de wagen doet de rest. Die technologie is intussen overgezet naar productiewagens. Verder werd de Range Stormer geplaatst op een volledig nieuw chassis dat later in de Range Rover Sport zou worden gebruikt. Voor de motor werd beroep gedaan op de V8 die je destijds ook in de XJR en XKR terugvond. De overbrenging gebeurde door middel van een zestraps automatische ZF-versnellingsbak.
Het bleef echter niet bij deze concept car. Zoals eerder gezegd werd de Range Rover Sports hiervan afgeleid maar ook de basis voor de kleinere driedeurs Evoque zou hiermee zijn gelegd. Daarnaast waren de tuners van West Coast Customs er als de kippen bij om een one-off te maken voor de kroonprins van Dubai. Daardoor komt het dat je deze aparte wagen nu af en toe door Londen kan zien rijden, zoals in het onderstaande filmpje.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden