Designstudio’s zijn normaal gezien zwarte dozen die enkel openen wanneer een nieuw model of concept wagen gelanceerd wordt. Mazda gaf ons echter de kans om die doos van haar design centre even op te trekken. Waarop we prompt Ben Hagenaars op pad stuurden, een ontwerper en docent productdesign. Tuur even mee binnen.
KODO is een Japanse verwijzing voor 'soul of motion'. Bovenal is het de ontwerpvisie die Mazda uitdraagt in haar design center in Frankfurt. KODO staat centraal in het ontwerpproces van het Mazda designteam. Modelleren, schetsen, digitaal renderen, materiaal ontwikkeling, prototyping, elke ontwerpfase wordt getoetst aan de KODO-filosofie; Zijn de lijnen vloeiend en sensueel? Suggereert de vorm een dierlijke snelheid? Is kleur complementair aan de vormgeving? De RX-vision concept is een gestileerd antwoord op al deze vragen.
Op z'n Italiaans
De KODO-filosofie doet ook denken aan de Italiaanse ontwerptraditie die vertrekt vanuit een driedimensionale vormgeving. Voor er nog maar één lijn op papier staat, worden kleiblokken tot sculpturen gevormd. De uitgesproken vloeiende lijnen die de laatste generatie Mazda’s kenmerkt zoals de MX-5 en de CX-5 zijn directe gevolgen van deze ontwerptraditie.
Een uitgesproken vormgeving zal altijd voor- en tegenstanders kennen maar voelt nooit aan als een compromis. De keuze voor deze aanpak verdient respect want om een wagen te ontwikkelen die aanvoelt als een sculptuur moeten ingenieurs en ontwerpers naadloos samenwerken. Dat kan alleen wanneer de visie of in het geval van Mazda 'KODO' diepgeworteld zit in de organisatie. In essentie zijn Mazda’s ontworpen volgens de KODO-filosofie gestileerde sculpturen waar mensen in plaats nemen. Mazda hanteert dus in de eerste plaats een vormelijk en pas dan een menselijk geïnspireerd ontwerpproces.
Mazda delen?
Maar wat als het startpunt zou veranderen van vormelijk naar menselijk? Door te vertrekken van de manier hoe mensen wagens vandaag gebruiken. Bij wijze van experiment vroeg ik de Mazda designers om samen met mij een deel-auto te ontwerpen. Een uitdaging die kadert binnen de deeleconomie waarbinnen mobiliteit steeds vaker door dienstverleners als Uber-cars wordt aangeboden. Ik was benieuwd wat de impact kan zijn van deze trend op het ontwerpproces van Mazda.
Moet de vormgeving van een deel-auto anders zijn of juist helemaal niet? Wanneer ik de vraag stelde keek het design team sceptisch en geïntegreerd tegelijkertijd. In een soort van stijloefening tekende de getalenteerd ontwerper langs mij een uitgestrekt voertuig dat de functionaliteit van een bestelwagen biedt. Of dit ontwerp volledig beantwoord aan de KODO-filosofie staat nog open voor interpretatie maar de discussie die we voerden met het designteam was alvast interessant.
De blik achter de schermen van de Mazda designstudio maakt hun designtaal tastbaar. Wie weet mogen we binnenkort zelfs een KODO deelauto verwachten.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 15 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden