Mercedes heeft zijn VISION EQXX met batterij van 100 kWh op pad gestuurd van Riyadh naar Dubai. Een rit van ongeveer 1.000 km in een temperatuur van om en bij de 34 °C. Het resultaat? Een verbruik van amper 7,4 kWh/100 km. Waardoor er bij aankomst nog 309 km in de accu zat! Waar zijn de dieselrijders nu?
Feit: Op één lading naar het zuiden van Frankrijk zit er nog niet in voor 99.99% van de elektrische auto's. Mercedes wil nu het verschil maken met de 0.01%, ofte de VISION EQXX. Dat is een hypergestroomlijnde sedan die Mercedes gebruikt als proeftuin voor al zijn nieuwe technologieën. Het resultaat is er dan ook naar.
Zengende hitte? Geen probleem!
Eerder stuurde Mercedes de EQXX al van Stuttgart (Duitsland) naar Silverstone (Verenigd Koninkrijk). Toen legde hij 1.202 km af op één lading en nam de conceptcar genoegen met een verbruik van 8,3 kWh/100 km. De voorbije twee jaar hebben de Duitsers echter niet stilgezeten, want na het herbekijken van de data en aanpassen van de software was het tijd voor een nieuw wapenfeit.
Dat wapenfeit is op z'n minst opmerkelijk. Want deze keer werd een route van Riyadh naar Dubai gekozen. Een geografische locatie waar de temperaturen best hoog durven oplopen. Waardoor ook de airco zijn werk moet doen. Tijdens de 1.000 km etappe van 14 uur en 42 minuten werd het uiteindelijk gemiddeld 34 °C. Ofwel: de gemiddelde warmste zomerdag in ons Belgenland. Daar gaat de recordpoging dan, toch?
Waanzinnig
Euhm nee. Want Mercedes had natuurlijk bewust deze uitdaging gekozen. Na een rit door stedelijke en voorstedelijke gedeelten in Riyadh en Dubai alsook langere snelweggedeelten dwars door de open woestijn noteerde de EQXX een verbruik van 7,4 kWh/100 km. Haal je er dan de accu van 100 kWh bij en ben je wat handig met de rekenmachine, dan zal je ontdekken dat de EQXX ook op een warme zomerdag 1.350 km ver geraakt "op één tank". Dat is - jawel Dieselboy69 - vergelijkbaar met wat de beste diesels momenteel kunnen.
Wie even de tijd uit het oog is vergeten en nu Mercedes gaat betichten van het ritje met een slakkengang af te hebben gelegd: De gemiddelde snelheid van de rit bedroeg 68,7 km/u (inclusief bijna 2 uur stilstaan door bestuurderswissels en aanschuiven aan de grensovergang) en de hoogst gereden snelheid bedroeg 140 km/u. Mercedes... neem dit ding nou eens eindelijk in productie!
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 4 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 4 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 17 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 19 uur geleden