Of de markt wel klaar is voor een SUV van Ferrari? De verkoopcijfers van de pas twee maand geleden onthulde Purosangue bewijzen alvast van wel. Het Italiaanse merk moet de verkoop opschorten omdat de levertermijn nu al oploopt tot 2 jaar.
Dat de wereld officieel SUV-gek is wordt nog maar eens bewezen. Want Ferrari heeft nog maar net in september haar eerste SUV onthuld, de Purosangue, en moet nu al terug de orderboeken sluiten. Niet door een absoluut gebrek aan geïnteresseerden, integendeel, wel door het feit dat er zo veel bestellingen werden geplaatst dat de wachttijden voor de performante SUV oplopen tot 2 jaar. Slik.
Bedankt, 2013
Hoewel Ferrari zelf het nieuws nog niet officieel heeft bevestigd, hebben verschillende hoge piefen van het merk al laten weten dat de orderboeken tijdelijk "gesloten" zijn. Straffer nog, al een paar dagen na de onthulling in september voelde Ferrari de nood om de bestellingen te temperen. En dat heeft allemaal te maken met een beslissing genomen in 2013.
Niet dat Ferrari toen al de SUV-gekte had voorspeld, wel besloot het Italiaanse merk toen dat het in haar eigen voordeel was om haar jaarlijkse productie te limiteren. Waar merken zoals bijvoorbeeld Lamborghini geen plafond qua productie vooropstellen - en dus en masse de Urus blijft produceren -, wil Ferrari haar exclusiviteit behouden. Daardoor zal het merk jaarlijks maximaal 10.000 auto's bouwen. Hoewel Ferrari dus een stuk meer SUV's in elkaar kan schroeven, besluit het dat niet te doen.
Exclusieve marge
Het voordeel van Ferrari's beslissing is dat het inderdaad kan teren op die exclusiviteit. Een Ferrari krijg je niet zomaar vast waardoor het Italiaanse merk zonder verpinken exuberante prijzen op zijn modellen kan kleven. Zo is de Purosangue met een vanafprijs van 390.000 euro fors duurder dan een Lamborghini Urus met een vanafprijs van 227.000 euro. Toch hield dat klanten niet tegen.
Voor dat geld krijgen die klanten Ferrari's eerste SUV, meteen met een 725 pk sterke atmosferische V12 voorin. Met een relatief kleine koffer en vier zitplaatsen is dit zeker niet 's werelds meest praktische SUV. Al zegt iets ons dat klanten daar niet meteen van wakker liggen. Die wachttijd van twee jaar daarentegen... Kijk, ook de rijken der aarde hebben zo hun problemen.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 11 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 16 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 16 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 21 uur geleden