Met de F-150 Lightning schuift Ford een elektrische variant naar voren van haar meest populaire model in de VS. Een EV die uitpakt met veel vermogen (571 pk), een riante range (482 km) en gigantisch veel laadvermogen. Vooral de frunk vooraan van 400 liter is een gamechanger in pick-upland. Of dit de Amerikaan in de EV krijgt?
Moest Toyota die verdomde Corolla niet bouwen, dan zou de Ford F-150 pick-up de best verkopende auto ter wereld zijn. Of anders gezegd, een zware pick-up met grote verbrandingsmotor is de tweede meest verkochte auto ter wereld. Het kan dus bij ons gek lijken dat Fords tweede elektrische auto een pick-up is, op boekhoudkundig vlak maakt het perfect steek. Verwelkom de F-150 Lightning, de pick-up die de Amerikaan aan de stekker moet krijgen.
Werkbeest
Dat Ford niet over één nacht ijs is gegaan bij de ontwikkeling van deze elektrische F-150 is vanaf het eerste moment duidelijk. Want deze Lightning dient meteen als het nieuwe vlaggenschip, met specificaties die de klassieke F-150 een doetje doen lijken. Het aluminium chassis herbergt een onafhankelijke ophanging rondom, het laadbed heeft een laadvermogen van 907 kilogram en achteraan mag je maar liefst 4.5 ton hangen.
Al hebben we het dan nog niet over de party piece van deze elektrische F-150 gehad; de frunk vooraan met een laadvermogen van 400 liter. Om je een idee te geven, dat is de kofferruimte van een VW Golf of ID.3 dat je extra krijgt in deze F-150. Een droom voor elke werkman!
Vanaf 24.000 euro
Standaard beschikt de F-150 Lightning over één elektromotor op elke as. Ford schuift twee vermogens naar voren. Er is een versie met 432 pk en een big daddy met 571 pk. Beide vermogens beschikken over 1.051 Nm koppel. De strafste versie stuift in zo'n 4.5 tellen richting de 100 km/u. Een bijna 3 ton wegende knoert van een pick-up die in nog geen 5 seconden de honderd weet aan te tikken... the future is now. De dimensies van de accu houdt Ford trouwens angstvallig geheim. Al spreekt de Blauwe Ovaal over een maximale range van 482 km.
Of het nog straffer kan? Jazeker! In sommige Amerikaanse staten (die de aankoop van een EV fiscaal aanmoedigen) start deze F-150 Lightning aan een prijs van 24.000 euro. Een volledig uitgerust exemplaar met grote accu en straffere elektromotoren moet omgerekend zo'n 73.000 euro gaan kosten. Nog steeds ongelooflijk veel waar voor je geld. Binnenkort via grijze import op onze wegen? Zonder twijfel.
Recente reacties
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
Een artikel van 9j geleden. :p
Door FLP 10 min geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook een eigenaar van een cx-60 phev. Het verbruik van benzine valt inderdaad nogal mee. Het bereik...
Door Rik Osstyn 10 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden