Volvo's kleinste SUV XC40 krijgt er een coupebroertje bij. Die C40 is niet enkel uniek door zijn sterker aflopende daklijn, hij zal eveneens enkel beschikbaar zijn met een elektrische aandrijving. Reden? Volvo zal tegen 2030 enkel nog maar volledig elektrische auto's aan de man brengen.
Bij Volvo staat 2 maart 2021 in de boeken geschreven. Want vandaag heeft het samen met zustermerken Polestar, Lotus, Proton en Lynk & Co gezworen dat er vanaf 2030 enkel nog maar elektrische modellen in de showroom zullen staan. Volvo spreekt dan zelfs niet meer over plug-inmodellen. Nee, vanaf 2030 zal elke Volvo 100% elektrisch zijn. Om dat offensief extra in de spotlight te zetten lanceert het merk vandaag de C40, een elektrisch coupebroertje van de XC40.
Dak eraf
Die XC40 is er uiteraard in een elektrische variant - de XC40 Recharge - maar kan je desgewenst ook krijgen met klassieke verbrandingsmotoren. De C40 is echter steevast een elektrische auto. Net zoals de elektrische XC40 gebruikt de C40 twee elektromotoren (één op elke as) voor een totaalvermogen van 402 pk en 660 Nm koppel. De prestaties zijn daardoor identiek: 4.9 seconden naar de honderd en een top van 180 km/u. De accu, die meet 75 kWh groot en moet in staat zijn om de C40 tot 420 kilometer ver te brengen volgens de WLTP-cyclus.
Het verschil tussen C40 en XC40 zit 'm dus in uiterlijk vertoon. Volvo spreekt van haar eerste auto die het vanaf stap één heeft geschetst als elektrische auto. Al moet je dat uiteraard met een korrel zout nemen want - en we vallen in herhaling - dit is in essentie niets meer dan een XC40 Coupé. Het front werd ietwat aangepast, het dak valt 7 centimeter lager uit en de derrière loopt spitser toe. Het feitelijke resultaat van die ingreep buiten het esthetische? Enkele centimeter minder hoofdruimte, een gekrompen koffer (Volvo geeft geen exacte cijfers) en een gewichtstoename van 30 kilogram. Net zoals bij pakweg de Porsche Cayenne is het sportiever gelijnde coupebroertje dus zwaarder. Deze C40 legt voor de volledigheid 2.185 kg op de weegschaal.
Dit najaar gaat de C40 in productie. Daarvoor werd de productiesite van Gent gekozen, waar nu ook al de XC40 van de band rolt. Opvallend detail: Volvo wil deze auto niet via de dealers gaan verkopen. Het is te zeggen, de C40 zal je online (Tesla-gewijs) moeten bestellen. Prijzen zijn er op dit moment nog niet.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden