Donkere wolken boven Genève. Nadat het salon van Genève dit jaar enkele dagen voor opening geannuleerd werd door de coronacrisis, ziet het er ook somber uit voor de editie van 2021. De organisatie van het salon en het Zwitserse kanton Genève geraken het niet eens over financiële steun.
Het laattijdige afblazen van editie 2020 van het salon van Genève, vier dagen voor de opening, liet de organisatie achter met een financiële kater. Die werd geraamd op 11 miljoen Zwitserse frank (zo’n 10,3 miljoen euro). Om die kosten op te vangen en de kosten voor het voorbereiden van een nieuwe editie te dekken, ging de organisatie van het salon aankloppen bij het kanton Genève.
Het kanton was bereid om 16,8 miljoen frank (15,7 miljoen euro) aan financiële steun te verlenen, maar verbond daar enkele strikte voorwaarden aan. Zo zou onder meer de volledige organisatie van het salon overgeheveld worden naar Palexpo, de uitbater van het beursgebouw waar het salon traditiegetrouw plaatsvindt.
”Onaanvaardbaar”
De organisatoren van het salon vinden die voorwaarden onaanvaardbaar, en zien zich dus gedwongen om de lening niet te aanvaarden: “De voorwaarden gaan in tegen de statuten en de doelstellingen van onze organisatie die meer dan 100 jaar geleden werden geformuleerd.” De editie van 2021 komt daarmee ook in gevaar, aldus de organisatoren: “De grootste exposanten raden ons sterk aan om met de editie van 2022 te beginnen.”
Het salon van Genève komt daarmee dus opnieuw onder sterke druk te staan. De jaarlijkse beurs aan de oevers van het Lac Léman leek als een van de weinige grote autosalons de teloorgang van de klassieke autobeurzen te overleven. Het tweejaarlijkse salon van Frankfurt verhuisde naar München, dat van Parijs kan elk jaar rekenen op steeds minder deelnemers. Nu ziet het er dus naar uit dat het salon van Genève twee jaar op rij niet doorgaat.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 4 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden