Het Chinese Build Your Dreams (BYD) heeft een nieuwe generatie batterij voor EV's ontwikkeld die het risico op brand serieus verkleind. Met die bladbatterij wil BYD een nieuwe maatstaf zetten op vlak van batterijveiligheid en energiedichtheid.
De batterij die niet meer in brand kan vliegen, zo kan je de bladaccu van BYD noemen. Al is het misschien iets correcter om de omschrijving "de kans op brand verkleinen" te gebruiken.
Valt geen ei op te bakken
Build Your Dreams liet namelijk tijdens een online lancering (because Corona) haar nieuwe bladbatterij zien die tot 50% minder ruimte inneemt dan de conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterijen maar wel over evenveel vermogen beschikt. Daarna besloot het bedrijf de accu te doorboren met een spijker.
In veel gevallen is dat genoeg om een accu in brand te doen vliegen. Zo zal een doorboorde klassieke lithiumbatterij op de oppervlakte al vlot een temperatuur van 500° C bereiken en daardoor vuur vatten. De oppervlaktetemperatuur van BYD's bladbatterij bedroeg na het doorboren zo'n 30 à 60 graden Celsius.
bend it, burn it, fix it...
Omdat BYD on a roll was besloot het bedrijf haar nieuwe accu ook nog te pletten, in een oven van 300° C te verwarmen en opladen tot 260% van haar capaciteit. Het resultaat? Geen brand en ook geen explosie.
Volgens het merk zijn verschillende automerken in gesprek om de technologie te mogen gebruiken. BYD voegde er aan toe dat het graag kennis wil delen en wil samenwerken met wereldwijde partners om gunstige resultaten te bereiken voor alle spelers in de sector. De Han EV van BYD zal de eerste EV zijn die wordt uitgerust met de nieuwe batterij.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 15 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden