Vraag: vind jij plug-inhybrides nog relevant?

Volkswagen Tiguan eHybrid 2024

Anno 2024 wordt er bijna geen auto meer gelanceerd zonder dat er een plug-inhybride versie verkrijgbaar is, ook al zijn de hoogdagen misschien voorbij. Zo rijden ze een steeds minder gunstig fiscaal regime tegemoet terwijl volledig elektrische auto’s soms al goedkoper zijn… Dus heeft de plug-in dan nog bestaansrecht?

Midden 2023 trok onze overheid de spreekwoordelijke stekker uit het fiscale gunstregime voor plug-inhybrides. Sindsdien wordt de aftrekbaarheid voor bedrijven namelijk stelselmatig afgebouwd, waardoor het interessanter is om gewoon over te schakelen op zuiver elektrische auto’s. Hetzelfde geldt misschien ook wel voor particulieren want zij genieten al even geen uitzondering meer op de belasting op inverkeerstelling of op de jaarlijkse verkeersbelasting met hun stekkerhybride, terwijl die uitzondering voor EV’s wel nog geldt. Bovendien doen fabrikanten hun best om de prijzen van die zuiver elektrische auto’s te drukken, zodat plug-inhybride varianten in sommige gevallen nu al duurder in aankoop zijn.

Mercedes GLC Plug-inhybride 2024

Anderzijds is de CO2-uitstoot van plug-inhybrides op papier nog steeds aanzienlijk lager dan die van modellen met enkel een verbrandingsmotor, waardoor je wel minder belastingen betaalt. Daarnaast bieden ze misschien nog steeds een goeie manier om dagdagelijks op stroom te rijden en toch zonder zorgen langere afstanden af te kunnen leggen op benzine of diesel… En over benzine of diesel gesproken: steeds meer sportieve merken schakelen over op plug-inhybrides om nog iets langer vast te kunnen houden aan de extra adrenaline die een verbrandingsmotor soms weet te bieden.

Dus wat denk jij: heeft de plug-inhybride nog zijn nut in het huidige autolandschap, of kunnen fabrikanten er beter van afstappen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
moodystarfish 09:38
afbeelding van moodystarfish

Volmondig: "ja". Maar -zoals dat vaak het geval is- wel enkel in specifieke scenario's, en indien aan alle randvoorwaarden voldaan is. Wat deze laatsten betreft, is het feit dat de wagen ten alle tijden dient/kan opgeladen te worden de meest belangrijke (een plug-in hybride kiezen om deze vervolgens niet consistent te laden, is simpelweg onzinnig... ).

Met betrekking tot de scenario's: indien de woon-werk afstand (zoals in mijn geval) rond de 40km ligt (of equivalent ref. de batterijrange), of de frequent gereden afstanden rond de batterijrange liggen (het zogenaamde "rond de kerktoren" rijden), dan kan het merendeel van de kilometers puur elektrisch worden afgelegd. Indien sporadisch toch meer range vereist is, staat de ICE klaar om bij te springen.

Ik ben er dus van overtuigd dat men in bovenstaand geval meer ecologisch, en mogelijks ook meer economisch (uitgespaarde brandstofkost over de levensduur vs. elektriciteitsverbruik en meerprijs aanschaf) kan rijden - en dat een plug-in hybride zeker wel bestaansrecht heeft naast ICE voertuigen en EV's.

Andere voordelen die ik zie:
* geen nood aan specifieke laadinfrastructuur thuis - een gewoon stopcontact laadt de wagen in zo'n 4u (overnacht) weer vol
* meergewicht verwaarloosbaar tov een ICE - 1800kg is niet weinig, maar EVs gaan gemakkelijk over de 2 ton
* niet moeten krabben in de winter ;)
* extra (stil) rijcomfort
* toch nog een "vrrrroaamm" geluid/-gevoel/-ervaring op die momenten dat een sportievere rijstijl gewenst is :)

Nadelen zijn er -uiteraard- ook, zoals:
* een kleinere koffer door de extra batterij
* op langere afstanden toch een zekere vorm van range anxiety door de kleinere brandstoftank

Het kan dus! Om mee te geven dat ikzelf obv ervaring spreek, en dus niet uit m'n nek l*l, bij deze enkele gegevens van 2023:
* betreft een BMW 330e
* 1058 ritten, 442h gereden
* 22702km afgelegd, waarvan 17207km elektrisch (76%)
* 400,2 liter brandstof verbruikt (keertje of 11 getankt), wat resulteert in 1,8 liter/100km
* daarbovenop 4703 kWh elektriciteit verbruikt, wat resulteert in 0,2 kWh/km per gereden kilometer (omgerekend naar equivalent benzineverbruik zou dit neer komen op een bijkomende 2,3 liter/100km, begrijp ik... )

John 21:00
afbeelding van John

Ik snap niet hoe je aan je cijfers komt:
400,2 l voor 5495 km is 7,3L /100km.
4703 kWh voor 17207 km is 27,3 kWh /100km

Als je het mij vraagt, niet zo'n zuinige cijfers.

moodystarfish 08:38
afbeelding van moodystarfish

Hi John, inderdaad - bij nader inzien misschien toch wat meer nuance vereist... :)

Zeker als je de cijfers zo bekijkt (en dat is inderdaad een objectieve manier), dan is het wel duidelijk dat er (zeker in elektrische modus) toch wel "dood gewicht" wordt meegesleurd. De elektromoter is klein, en dus ook niet geoptimaliseerd om puur als EV gebruikt te worden. Anderzijds rijd je niet noodzakelijk of in ICE mode, of in EV mode, maar is er vaak een samenspel waarbij ICE en EV elkaar aanvullen...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de cijfers boudweg heb overgenomen op wat de wagen zelf me heeft aangereikt - en dat het telkens uitsmeren van respectievelijke het ICE en EV verbruik over de totale gereden afstand inderdaad te kort door de bocht is (pun intended - foei BMW... ;-) ) Sta me dus toe een nieuwe poging te wagen om het gecombineerde/hybride verbruik te berekenen, vertrekkende vanuit jouw approach (hopelijk deze keer zonder redeneerfouten):

-> 400,2 l voor 5495 km is 7,3L /100km * 14% gereden in ICE modus = 1,02L / 100km
-> 4703 kWh voor 17207 km is 27,3 kWh /100km, met een energiedichtheid van 8,9 kWh per liter is dit 3,07L /100km * 76% gereden in EV modus = 2,33L /100km

Oftewel in totaal 3,35L /100km (uiteraard een theoretische benadering, waarbij ik zelf al abstractie heb gemaakt wbt mijn eerdere opmerking mbt hybride rijden).

Punt is: het benzineverbruik van deze wagen ligt (zoals zo vaak) niet in de buurt van de door de constructeur opgegeven 1,5L /100km - anderzijds geloof ik niet dat het benzine- en elektriciteitsverbruik gecombineerd in de praktijk boven de 5L /100km ligt, afgaande op de berekening hierboven...

John 19:41
afbeelding van John

Ik blijf het gegoochel met cijfers vinden. Je hebt 5495 km gereden en daarvoor 400 liter benzine verbruikt. De benzine motor verbruikt dus 7,3L/100km
Idem voor de elektromotor: die verbruikt 27,3kWh/100km.

Yvesw 08:33
afbeelding van Yvesw

@John: +1 (wiskunde is wiskunde, geen gegoochel inderdaad).

Heb het geluk gehad om 'tig EV's en plug-in's te kunnen rijden en het voordeel van de plug-in vanuit een verbruiksverhaal ontgaat me compleet. Is het je om de range en gemak te doen, dan wil ik de discussie niet voeren dat een EV beter is. Iedereen kiest naar zijn noden/wensen.

Jos D. 12:00
afbeelding van Jos D.

Idd simpel boerenverstand maar daar kunnen de marketingboys niet mee overweg :-)

Fre 20:32
afbeelding van Fre

14% gereden in ICE en 76% gereden in EV maakt 90% in totaal. Heb je de overige 10% geduwd dan? :)
De energiedichtheid van 8,9 kWh per liter doet weinig ter zake dunkt me. Wat uiteindelijk telt is de kostprijs per km. (Als je het milieuaspect achterwege laat). En dan tellen de cijfers 7,3 l/100km benzine en 27,3 kWh/100km elektrisch

moodystarfish 12:28
afbeelding van moodystarfish

Aargh, inderdaad een (zeer) pijnlijke rekenfout, en helpt het betoog al evenmin... :)

Al blijf ik struggelen hoe je dan wel correct het verbuik van een hybride berekent. Het verbruik is dus niet 7,3L /100km benzine EN 27,3kWh /100km => dit zouden de verbruikscijfers per 200 km zijn. Kijkende naar de 24(!)% / 76% ratio (of de aparte gegevens hierboven) is het dus wel 1,8L /100km EN 20,8 kWh /100km...

John 14:39
afbeelding van John

Met die ratio en de 1e 100km klopt jouw berekening wel. Alleen vind ik die "eerste" 100km niet echt relevant. Geef mij het verbruik van een volle batterij of volle tank. Daarom dat ik jouw cijfers over lange tijd/afstand wel interessant vind.

Laat ik de specificaties erbij nemen: stel dat je realistisch 50km elektrisch kan rijden en je rijdt dagelijks maar 40km, dan zou je geen benzine verbruik hebben. Verbruikt die auto dan 0L ?

Jouw auto verbruikt 0,273kWh of 0,73L per gereden kilometer. En afhankelijk van jouw 100 gereden kilometers zal het verbruik telkens wat anders zijn.

David 09:57
afbeelding van David

Als de batterij en de range groter is JA, zoals nu NEE... Ik reed met een Skoda Superb en zag maar weinig voordelen in die (zware) batterij mee te sleuren om dan mss eens 30km te kunnen elektrisch rijden...

Adriaan 10:55
afbeelding van Adriaan

Ik rij nu 2,5 jaar enkel EV, zit aan een 100000km, en zie persoonlijk de meerwaarde niet van een plugin. Bij langere afstanden neem ik toch om de 2 a 3 uur een pauze, ongeacht de motorisatie, of die dan gewoon op de parking staat of aan een snellaadpaal, dat maakt voor mij persoonlijk 0,0 uit. Om dan heel de tijd een ice motor mee te zeulen die je amper gebruikt, met een kleine batterij die ook niet altijd ideaal is. Voor mij was dat de combinatie van het slechtste van de twee werelden. Of ik koos voor de veel goedkopere zuivere benzine/diesel variant of puur elektrisch, plug-in heb ik altijd wat zinloos gevonden.

this 11:23
afbeelding van this

Voor autobussen en vrachtverkeer zie ik zeker nog een meerwaarde in, een diesel hybride.
Maar voor personenverkeer zie ik het ook niet meer. Als je vaak lange ritten doet (meermaals per week), pak je gewoon een grotere batterij zodat je reëel bereik rond de 400-500km ligt. En in combinatie met een hoge laadsnelheid, zou range anxiety quasi onbestaande moeten zijn. Op voorwaarde dat je wel elke nacht kunt laden.
Het laadnetwerk (zowel trage als snelle laders) moet wel nog een heel stuk uitbreiden als ze willen dat ook mensen die niet thuis kunnen laden, makkelijk kunnen bijladen.

Ik zou wel nog durven teruggaan naar PHEV omdat daar in het aanbod nog veel auto's zitten die ik heel graag zie. Het EV aanbod is momenteel nog wat karig en vaak zorgt de aerodynamica er voor dat het design niet echt heel aantrekkelijk is. Maar dat is hopelijk binnen enkele jaren ook opgelost.

Mrponrow 18:56
afbeelding van Mrponrow

Moesten we geen tweede wagen hebben had ik ook voor hybride gekozen. Omwille van de nog beperkte aftrek en de veelzijdigheid.
Maar aangezien we al een wagen hebben met verbrandingsmotor toch gekozen voor een leuke EV zodat we de overheid niet te veel hoeven te sponsoren.

Christoph 11:19
afbeelding van Christoph

Aan John en Moodystarfish,

Johns redenering is niet correct. Eerst zelf leren tellen als je een ander terecht wijst.

Totaal verbruik over 22700km:
- 400l benzine
- 4703 kWh is equivalent aan 4703/8,9l = 528l benzine.

Wat dus neerkomt op equivalent van 928l/22700km = 4,1l/100km. Niet slecht...

moodystarfish 12:54
afbeelding van moodystarfish

Inderdaad - (ondanks mijn eigen rekenfout hierboven) geloof ik ook dat op basis van berekeningen het equivalent verbruik op 4,1L /100km zit, maar (andersom gerekend) dat zou dan zo'n 37kWh /100km vertegenwoordigen - wat dan weer veel lijkt(?). Al denk ik dus niet dat je zo eenvoudig een "equivalent" verbuik kan berekenen ingeval van een hybride...

Hybride rijden is voor mij niet vis of vlees, maar "surf & turf" - ondanks de rationele nadelen (extra gewicht, extra complexiteit, ... ) wordt de meest zuinige technologie op de meest geschikte moment ingeschakeld (uiteraard in de veronderstelling dat de batterij is opgeladen - net zoals er brandstof in de tank hoort te zitten): verbrandingsmotor bij hogere snelheden waaraan een pure EV minder efficient zou zijn, maar evengoed omgekeerd elektrisch rijden in de stad waar een pure ICE minder efficient zou zijn, of het samengaan van de verbrandings- en elektromotor wanneer veel vermogen gevraagd wordt... Als deze extra efficientie het extra gewicht dan compenseert, hoort een hybride dus zuiniger te zijn - wat naar mijn aanvoelen/berekening in mijn geval zo is.

Alles hangt dus af van welke "mix" je rijdt, en of aan de randvoorwaarden (opladen!, ... ) voldaan is...

this 13:59
afbeelding van this

Kan je de berekening eens tonen waarbij een EV minder efficiënt is dan een PHEV/ICE? Een EV zit vaak nog onder de 200Wh/km aan een snelheid van 120km/u. Welke ICE verbruikt er minder energie aan 120km/u?

John 11:37
afbeelding van John

Als ik jouw redenering volg: 400L benzine komt overeen met 3.560 kWh.
Dus 3560 + 4703 kWh = 8263 kWh voor 22700 gereden kilometers.
Een verbruik van 36,4 kWh/100km , niet erg zuinig als je het mij vraagt.

Elektrisch gereden kilometers zijn niet hetzelfde als die met benzine. 't Is appelen met peren vergelijken. Vandaar mijn afzonderlijke berekening.

Philippe Vergauwen 23:55
afbeelding van Philippe Vergauwen

Qua zuinigheid vind ik mijn hybride toch geslaagd. Ik ga minder naar het tankstation dan naar de carwash. Ik rijd ermee naar alencon ( vanuit lokeren) zonder te tanken onderweg. En Frankrijk is zeker in het binnenland totaal niet voorzien voor elektrische wagens. Ik rijd met een diesel hybride.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws