Belg legde gemiddeld 16.589 kilometer af in 2022, tenzij die met een Tesla reed

Tesla Model S 2023

In 2022 reden we met z’n allen weer wat meer met de auto dan het jaar voordien, al zitten we nog steeds niet op het niveau van voor de coronapandemie. Dat blijkt uit de cijfers van Car-Pass vzw, de instantie die je bij de keuring dat papier vol cijfertjes meegeeft. Die cijfertjes zijn echter gemiddeld flink wat groter bij de Tesla-rijders.

De Car-Pass ken je misschien vooral van die ludieke reclame’s waarin een onverlaat achterwaarts rijdt met zijn Volvo 343. Dat heeft alles te maken met dit nieuwsbericht, want die instantie werd in het leven geroepen om te vermijden dat je in België nog kan foefelen met je kilometerstand. Dat doen ze door simpelweg het cijfer op de teller van iedere auto neer te pennen wanneer die naar de keuring gaat, en dat levert een extra voordeeltje op voor ons. Daardoor krijgen we namelijk inkijk in het jaarlijkse rijgedrag van de Belg.

Bedankt, bedrijfswagen

Zo hebben de dames en heren van Car-Pass vzw nu hun rapport vrijgegeven met daarin de cijfers van 2022, en die vertonen een stijgende trend. In België ingeschreven auto’s reden gemiddeld namelijk 16.589 kilometer vorig jaar, en dat is 8% meer dan in 2021. Daarmee zitten we echter nog steeds niet aan de waarden die we haalden voor de coronaperiode, want toen reden we nog gemakkelijk 7,5 procent meer met de auto. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met hoe ingeburgerd telewerken ook in de nasleep van de pandemie gebleven is.

Tesla Supercharger 2023

De cijfers lopen natuurlijk sterk uiteen afhankelijk van de auto, waarbij nieuwere exemplaren bijna twee keer zoveel in beweging blijken te zijn dan 10 jaar oude auto’s. Nog zo’n opvallende tendens zien we wanneer we de verschillende automerken vergelijken, en dat levert een interessante top-5 op. Zo staan Audi-rijders op de vijfde plaats met gemiddeld 19.630 kilometer op een jaar, is Mercedes vierde met 20.301 kilometer, belandt Volvo op plaats drie met 20.485 kilometer en vinden we zowaar DS op de tweede plaats met 21.595 kilometer. De koplopers blijken echter de Tesla-rijders, want zij stekkeren op een jaar gemiddeld 22.635 kilometer bij elkaar. Het gaat dan ook in veel gevallen om bedrijfswagens, net als bij de rest van de top-5.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
suskewiet 17:33
afbeelding van suskewiet

Bedrijfswagens afschaffen, zij rijden trouwens voor een deel op de kap van de belastingbetaler. Schandalige handelswijze

EB 22:00
afbeelding van EB

Ja, want zonder bedrijfss gaan die kilometers niet afgelegd worden?!
'op kap van de belastingbetaler'
Misschien basiscursus boekhouden volgen...

John 11:31
afbeelding van John

"op kap van de belastingsbetaler" klopt wel voor een stuk: een bedrijfswagen is een deel van het loon die fiscaal zeer interessant is voor een bedrijf wegens minder belastingen. Mochten de bedrijfswagens afgeschaft worden, dan moeten de bedrijven die compenseren met meer brutoloon waar meer sociale zekerheid en belasting op moet worden betaald. Dus de bedrijfswagens zorgen voor minder inkomsten voor de overheid, dus moeten er centen elders gehaald worden = op de kap van de belastingsbetaler. Tot zover een korte basiscursus boekhouding

Jef 14:04
afbeelding van Jef

Niet correct. In België wordt arbeid al extreem belast en krijg je van alle landen er zelfs het minst voor terug. Een compensatie was de bedrijfswagen en dit zorgt zelfs voor meer belastinginkomsten. Er zit een hele economie achter want de meeste van die wagens worden om de 4 à 5 jaar vernieuwd. Een particulier verandert om de hoeveel jaar van wagen? Schaf de bedrijfswagen af en er zullen een hele hoop jobs (garage, leasing, verzekeringen...) verloren gaan en met het verlies van jobs heb je minder belastinginkomsten. Mensen aan het werk zorgt ervoor dat er niet elders belastingen moeten gehaald worden. Tot zover een kort inzicht in economie.

John 15:53
afbeelding van John

Dat er meer achter zit dan enkel sociale zekerheid en belastingen is duidelijk. Maar de bedrijfswagen is en blijft een vorm van fiscaal voordelig loon (dat in het arbeidscontract staat). Schaf die af en de werkgever zal het moeten compenseren met extra bruto loon. Dus een bedrijfswagen zorgt langs één kant voor minder inkomsten. Langs de andere kant, bedrijfswagens zorgen toch vooral voor inkomsten bij de grote bedrijven: BMW, Mercedes, VW, Audi, ... , hun officiële garages, de kleine zelfstandige onafhankelijke garage komt denk ik weinig in contact met lease-wagens. Bij de lease-maatschappijen zouden nog de grootste verliezen vallen. Zonder bedrijfswagens, zouden mensen gewoon kleiner/goedkoper rondrijden en dus nog steeds verzekeringen nodig hebben. Ik denk niet dat we zonder bedrijfswagens opeens een rush op openbaar vervoer gaan krijgen.
Ik denk dus niet dat het afschaffen ervan ons in de "hel en verdoemenis" zou storten met een groot verlies aan jobs, 't zou wel voor een verschuiving zorgen denk ik.
Trouwens wat je aanhaalt: onze extreme belasting op arbeid zorgt er net voor dat die bedrijfswagen zo populair is: een stuk loon die minder belast is.

Mathieu 12:42
afbeelding van Mathieu

@ John: Volledig mee akkoord.
@Jef: een particulier die goed zorg draagt voor zijn wagen gaat jaarlijks (onafhankelijk van zijn km's) op onderhoud. En leasing mag maar om de 30 000km of zelfs meer op onderhoud. En vervolgens gaan er door de verplichte elektrificering door de overheid, vanaf heden bijna enkel nog elektrische wagens verkocht worden, en laat het nu net die wagens zijn die nóg minder onderhoud nodig hebben. Door al de problemen met de chips en door het gigantisch duur worden van een auto voor een particulier zijn wij (ik reken mezelf er ook bij) de aankoop van een wagen zo lang mogelijk aan het uitstellen. Dus, het zullen de "gewonere merken" zijn die dit jaar een terugval zullen kennen daardoor.
Sorry voor de kleine afwijking op het onderwerp.

Tim 20:54
afbeelding van Tim

Wauw, dat doe ik op 4 maand.....

this 12:39
afbeelding van this

Dat is het mooie van gemiddelden, het sluit niet uit dat jij op 4 maand rijdt wat een ander op 12 maand doet.

Jan Voiture 15:06
afbeelding van Jan Voiture

De mensen met een bedrijfswagen betalen over het algemeen veel meer belastingen dan die zonder bedrijfswagen, en werken bijna allemaal full-time.

De grootste aderlating voor de belastingsinkomsten is (naast uiteraard mensen die helemaal niet werken) part-time werk. Door in de lagere belastingsschaal te blijven, is dat de eenvoudigste vorm van "fiscale optimalisatie". En de fulltimewerkers mogen de staatskas dan maar redden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws