Het is woelig in autoland, want de corona- en halfgeleidercrisissen doen merken herevalueren waar ze het meeste winst kunnen halen. Bij Bugatti leidt dat tot de overstap naar een stiekem herkenbaar logo, dat volgens hen beter moet passen op de horloges en handtassen waar ze zich voortaan nog meer op gaan toeleggen.
Als er één ding is dat de halfgeleidercrisis ons geleerd heeft, dan is het wel dat premium loont. Als je namelijk minder auto’s kan produceren, dan kan je er maar beter voor zorgen dat elk exemplaar dat je levert ook genoeg geld in het laatje brengt. Daardoor hebben niet alleen merken als Mercedes-Benz hun focus op de hogere segmenten aangegeven, maar zijn ook Volkswagen en zelfs Mazda met premiumambities naar boven gekomen. Maar wat als je al helemaal aan de top van de automobiele ladder staat? Over die vraag hebben de marketeers bij Bugatti zich blijkbaar gebogen.
Van automerk naar luxemerk
Het antwoord komt in de vorm van een bizar vaag persbericht, waaruit we kunnen afleiden dat Bugatti zich wil heruitvinden als meer dan gewoon een automerk. De constructeur wil in de eerste plaats een luxelabel worden, dat producten aan de man brengt die perfect binnen de tijdsgeest passen. De marketingdirecteur herinnert er ons dan ook aan dat de laatste revisie van de merkidentiteit, rond de lancering van de Veyron in de nillies, dateert van een tijd waarin de iPhone nog niet bestond. Dat hij daarmee wil zeggen dat Bugatti smartphones gaat maken betwijfelen we, maar we verwachten vooral meer aandacht voor gadgets en modeartikelen zoals horloges, handtassen en juwelen.
Om die bredere identiteit kracht bij te zetten, lanceert Bugatti een nieuw logo. Die samensmelting van een E en een B — de initialen van oprichter Ettore Bugatti — gebruikt het merk stiekem al langer, maar nu gaat het de rode ovaal vervangen als hoofdlogo van het bedrijf. Bovendien is het logo niet drie- maar wel tweedimensionaal, waarmee het helemaal in de pas loopt met de recent vernieuwde beeldmerken van onder andere Volkswagen, Renault en zelfs Dacia. We zijn alvast benieuwd waar we dit logo zoal op zullen zien verschijnen in de komende jaren, al betwijfelen we ten stelligste of we het gaan kunnen betalen…
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 4 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden