Voor het eerst in bijna twee jaar tijd hebben we goed nieuws te melden op het gebied van microchips. Een aantal belangrijke autoconstructeurs laat namelijk weten dat hun productielijnen terug op volle toeren kunnen draaien, en dat heeft alles te maken met de toevoer van halfgeleiders.
Voor zij die het gemist hebben: de coronapandemie heeft niet alleen op ons dagelijks leven ingehakt, maar ook de auto-industrie een flinke mokerslag toegedeeld. Heel wat auto’s moesten afgewerkt worden zonder bepaalde uitrusting, of fabrieken kwamen al helemaal stil te liggen. Het gevolg was zo goed als overal hetzelfde: kopers moesten véél langer dan voorzien wachten op hun nieuwe wagen. De schuldige was te zoeken in één piepklein maar tegenwoordig cruciaal componentje: de halfgeleider. Daar was plots zo’n tekort van dat er niet alleen in de autosector maar over zowat de hele technologiemarkt gevochten werd voor de beschikbare exemplaren.
Momenteel geen problemen
Daar komt nu stilaan een einde aan, of toch als we een aantal vooraanstaande autoconstructeurs mogen geloven. Zo hebben onder andere Mercedes-Benz, BMW en de Volkswagen-groep aan persagentschap Bloomberg gemeld dat ze momenteel voldoende halfgeleiders binnen krijgen om een normaal productietempo te handhaven. Die verbetering komt volgens de fabrikanten vroeger dan verwacht, en geeft hen de kans om alvast wat van de achterstallige bestellingen in te halen. Maak je dus geen zorgen: de levering van je Tiguan komt wel degelijk dichterbij…
De nadruk ligt wel steeds op “momenteel”, want Mercedes-productiebaas Joerg Burzer geeft aan dat ze de situatie nog nauwlettend in de gaten moeten houden. Zo treedt er hier en daar nog wel een los probleem op, maar de topman maakt meteen duidelijk dat het nooit om beperkingen gaat die zelfs maar in de buurt komen van wat ze vorig jaar gezien hebben. Ook woordvoerders bij BMW en VW benadrukten dat er nog heel wat onzekerheid heerst over de komende maanden. Daarin speelt het conflict in Oekraïne ook ongetwijfeld een rol, waar eveneens heel wat belangrijke elektronische componenten voor de — vooral Europese — autoproductie vandaan komen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 7 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Wat een buitengewoon fantastisch voertuig. Als ik centen had, ik kocht 'm meteen !
Door Polle 1 dag geleden
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Maak bedrijfswagens in België alleen aftrekbaar als ze hier geproduceerd worden circa 1.3 miljoen...
Door Geecos 1 dag geleden
Test: Lexus UX 300h - nu wél klaar voor succes? (2024)
Top
Door Kurt Haegebaert 2 dagen geleden