Vanaf september staakt Ford de verkoop van de Ka+ in Europa. Waardoor het kleintje 3 jaar na zijn lancering in alle stilte het podium mag verlaten.
Drie jaar geleden werd Ford Ka plots Ka+, want het Europese karretje werd vervangen door een model dat al zijn werk deed in India. Het resultaat was een supermini (zo heet dat dan) die al zijn karakter verloor. Want de guitige Ka werd een stukje serieuzer (en saaier).
CO2 aan de basis
Het deed de verkoop alvast geen goed in Europa. Al was er niet echt een probleem op wereldschaal. Toch heeft Ford nu besloten de stekker uit de Europese Ka+ te halen. Met strengere CO2-regels aan de basis. De Ka+ zou namelijk veel te duur worden met hybride-technieken onder de kap. Want niemand heeft 18.000 euro veil voor een in essentie budgetauto.
Ford is niet de enige met dat probleem trouwens. Want ook Opel Adam en Karl krijgen geen opvolging. Net zoals er twijfels bestaan of Peugeot en Citroën nog een nieuwe 108 en C1 plannen. Hetzelfde verhaal horen we bij Volkswagen (Up!), Skoda (Citigo) en Sea (Mii). Al werden daar de kleintjes omgebouwd naar een elektrisch voertuig. Weet je nog toen we zeiden dat de betaalbare auto met uitsterven is bedreigd?
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 10 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden