Volkswagen bespaart drastisch om elektriciteit te kunnen betalen

vw_group_press_conference_2019

Van alle conventionele autobouwers heeft de Volkswagengroep zich het meest uitgesproken op elektromobiliteit gestort, maar het wil nu nog verder gaan. En dat kost geld, veel geld.

Het oorspronkelijke plan van VW was om tegen 2028 liefst 15 miljoen elektrische auto’s te verkopen door in die periode 50 verschillende stekkerwagens op de markt te brengen. Maar nu onze Yves heeft verklaard dat elektrische auto’s cool zijn, beseffen de Duitsers dat ze hun ambities moeten optrekken: er komen nog eens 20 extra batterijmodellen bij en daarmee wil de groep er 22 miljoen stuks van verpatsen in de komende tien jaar. Tegen 2030 zou 40 procent van de totale verkoop van de VW-groep van EV’s moeten komen. Fans van verbrandingsmotoren moeten dus nog niet panikeren, want dat betekent dat zij nog steeds voor 60 procent van de omzet mogen zorgen.

Besparen

Iemand moet natuurlijk wel de rekening voor al die ontwikkelingen betalen, en aangezien VW nog zijn wonden aan het likken is na Dieselgate, moet de hakbijl worden bovengehaald. Zo zal de autoreus tegen 2030 een 5.000 à 7.000 werknemers minder tellen. Die worden niet zomaar de laan uitgestuurd. Het gaat om mensen die (bijna) pensioengerechtigd zijn en die met een gouden handdruk worden afgezwaaid. Tegelijk heeft grote baas Herbert Diess aangekondigd dat de groep overweegt om tegen de tweede helft van het jaar een of meerdere merken uit de portefeuille van de hand te doen. De groep telt vandaag 12 merken, met naast de gekende autobouwers ook nog vrachtwagenconstructeurs en het motorfietsmerk Ducati. “Porsche of Skoda komen niet in aanmerking, aangezien zij niet kunnen overleven zonder de VW-groep,” zo stelde Diess echter gerust, want “vandaag is Porsche voor 80 procent afhankelijk van Audi-platformen en Skoda nog meer”. Al deze maatregelen moeten in de komende vier jaar 5,9 miljard euro helpen besparen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
andre123 13:59
afbeelding van andre123

de echte reden van de bezuinigingen is wel tussen de regels te lezen.
electrificatie is daar maar een klein aandeeltje in.......

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws