Van alle conventionele autobouwers heeft de Volkswagengroep zich het meest uitgesproken op elektromobiliteit gestort, maar het wil nu nog verder gaan. En dat kost geld, veel geld.
Het oorspronkelijke plan van VW was om tegen 2028 liefst 15 miljoen elektrische auto’s te verkopen door in die periode 50 verschillende stekkerwagens op de markt te brengen. Maar nu onze Yves heeft verklaard dat elektrische auto’s cool zijn, beseffen de Duitsers dat ze hun ambities moeten optrekken: er komen nog eens 20 extra batterijmodellen bij en daarmee wil de groep er 22 miljoen stuks van verpatsen in de komende tien jaar. Tegen 2030 zou 40 procent van de totale verkoop van de VW-groep van EV’s moeten komen. Fans van verbrandingsmotoren moeten dus nog niet panikeren, want dat betekent dat zij nog steeds voor 60 procent van de omzet mogen zorgen.
Besparen
Iemand moet natuurlijk wel de rekening voor al die ontwikkelingen betalen, en aangezien VW nog zijn wonden aan het likken is na Dieselgate, moet de hakbijl worden bovengehaald. Zo zal de autoreus tegen 2030 een 5.000 à 7.000 werknemers minder tellen. Die worden niet zomaar de laan uitgestuurd. Het gaat om mensen die (bijna) pensioengerechtigd zijn en die met een gouden handdruk worden afgezwaaid. Tegelijk heeft grote baas Herbert Diess aangekondigd dat de groep overweegt om tegen de tweede helft van het jaar een of meerdere merken uit de portefeuille van de hand te doen. De groep telt vandaag 12 merken, met naast de gekende autobouwers ook nog vrachtwagenconstructeurs en het motorfietsmerk Ducati. “Porsche of Skoda komen niet in aanmerking, aangezien zij niet kunnen overleven zonder de VW-groep,” zo stelde Diess echter gerust, want “vandaag is Porsche voor 80 procent afhankelijk van Audi-platformen en Skoda nog meer”. Al deze maatregelen moeten in de komende vier jaar 5,9 miljard euro helpen besparen.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden