Je moet het straatbeeld er maar even op nakijken om te beseffen dat Honda's tegenwoordig dun gezaaid zijn. Niet gek als je weet dat de verkopen met meer dan 50 procent gedaald zijn sinds 2007. Maar de nieuwe Civic, die moet Honda Europa redden. Een wereld-Civic nota bene.
Terwijl rakkers zoals Mazda en Lexus al jaren hun Europese verkoopcijfers zien stijgen is geen feest voor alle Aziatische merken. Want op nog geen tien jaar tijd tuimelde de verkoop van Honda in elkaar met 50 procent op de Europese markt. Al ziet Jean-Marc Streng, Europees regiomanager van het merk, een rode bol van hoop aan de horizon. Dat liet de man - niet met die letterlijke woorden - weten aan Automotive News Europe.
Hij gaat er namelijk vanuit dat de tiende generatie Civic die in Swindon (VK) voor heel de wereld in elkaar wordt geschroefd het merk een nieuwe adem zal geven in Europa. Waardoor er tegen 2020 terug op jaarbasis zo'n 200.000 Honda's de showroom uit moeten gaan. Ter vergelijking; in 2007 verkocht het merk nog 300.000 stuks op Europees grondgebied
Minder auto's, meer aandrijvingen
Daarnaast geeft Streng grif toe tegen de stroom in te gaan. Want waar elvendertig modellen in de line-up tegenwoordig de norm zijn, zal Honda het bij de Jazz, Civic, HR-V en CR-V houden. Inderdaad, 4 modellen. De Volkswagen Golf heeft meer verschillende uitvoeringen. Volgens Streng zit er meer winst in het aanbieden van een uitgebreid gamma aan motoren en versnellingsbakken.
Zo krijgt de nieuwe Civic een evenzeer nieuwe 1.6-diesel en - belangrijker met de veranderingen op de markt - werkt het merk volop aan hybrides en elektrificatie. Of dat genoeg is om Honda terug op de Europese kaart te zetten? Indien het merk terug inzet op het uitbreiden van haar dealernetwerk is er een mogelijkheid.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden