Elke autobouwer heeft wel een specifieke benaming voor haar meest zuinige uitvoering van een motor. Bij Audi is dat al een tijd lang 'Ultra' en binnenkort kan je die badge ook op Quattro-modellen plakken. Waardoor je Ultra-zuinig de sneeuw in kan.
Quattro en Ultra, twee Audi-termen die je niet met elkaar kon aanvinken. Logisch ook, want een vierwielaangedreven auto is van nature minder brandstofefficiënt dan een wagen die maar naar twee wielen kracht moet zenden. Echter is Audi tot de ontdekking gekomen dat ze al jaren de Haldex-koppeling gebruiken. Die wordt tegenwoordig gemaakt door BorgWarner en stuurt pas kracht naar de achterwielen door wanneer er gripverlies dreigt. Koppel dat systeem dus aan de Ultra-motor in pakweg de A4 en het meerverbruik zal binnen de perken blijven. Uiteindelijk zowat vergelijkbaar met wat Mazda doet op haar 6.
Bij Audi zal het 'Quattro Ultra'-verhaal beginnen op de A4 Allroad die deze zomer wordt geleverd. De volgende in lijn is de Q5 waarna de hekken worden opengezet voor het hele A4 gamma. Waardoor de Haldex-koppeling na de A3, Q3 en TT nu ook richting groter goed van Audi trekt.
Recente reacties
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 12 uur geleden
Apple CarPlay wil controle over al je schermen
Apple CarPlay is voor mij een must en 1 van de redenen waarom de Tesla de deur is uitgegaan (er...
Door Louis 22 uur geleden
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Het is wel de perfecte wagen om tweedehands te kopen! Mooi, kwalitatief, fiscaal interessant en...
Door Gert Luts 1 dag geleden
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 3 dagen geleden