Goed of slecht: CVT wint aan populariteit

De Continu Variabele Transmissie zou moeten zorgen voor de perfecte versnelling op elk moment en een zuiniger verbruik. De CVT is de laatste jaren door veel merken geadopteerd en in sommige gevallen zelfs standaard. Persoonlijk ben ik helemaal niet voor de CVT te vinden vanwege de artificiële rijervaring en het totaal ontbreken van versnellingen. Sportief rijden zit er niet echt in en bij rustig rijden zie je het verbruik amper of zelfs niet zakken tegenover de conventionele versnellingsbak of automaat.

Laten we van start gaan met de (Amerikaanse) cijfers: in 2005 was 1% van de nieuw-verkoop uitgerust met een CVT. In 2010 was dit cijfer al gestegen tot wel 7%. Die stijging heeft twee grote redenen. Eerste reden is Nissan, die koppelde de CVT aan al hun populairste modellen in de States en die trend is overgewaaid naar Europa. Tweede reden is de sterke opkomst van hybrides. Bij een groot aantal hybrides is de standaard transmissie uitgerust met een CVT systeem of een derrivaat ervan zoals de Multitronic van Audi. De CVT-bak zal tegen 2016 in 16% van de nieuw verkoop wagens gemonteerd worden.

Waarom is iedereen (lees: autofabrikanten) dan zo vol lof over het systeem? Laten we daarvoor even naar de Formule 1 gaan kijken. Het Williams-Renault team heeft deze een korte tijd in gebruik gehad. Wegens een te groot voordeel tegenover de concurrentie verbood de FIA de F1-CVT's bijna direct. En als iets in de F1 gebruikt wordt dan kan je het binnen de paar jaar in een soortgelijke vorm op onze personenwagens verwachten.

Hoe het werkt? Daarvoor kan je best kijken naar één van de eerste "CVT's" ooit. De "Evans Cones" laten het duidelijkst zien wat het principe is. Uiteraard moet je geen twee conussen in je wagen verwachten maar fijn ontwikkelde, elektronisch gestuurde modelletjes die in het niets meer lijken op hun grootvader.

evans friction cones

Voor wie het nog niet meteen duidelijk is: Aan de ene kant heb je de motor en aan de andere kant je wielen, door twee conusvormige kegels op elkaar te plaatsen is het mogelijk om een groot aantal versnellingen te simuleren. De verbinding tussen die 2 is in dit voorbeeld de rubberen band. Bekijk het een beetje (let op: een beetje) als de drie tandwielen op je fiets bij de trappers en acht tandwielen bij het achterwiel. Daar krijg je dan al 24 mogelijkheden. Bij de CVT is dat in theorie oneindig. Moest je er nu helemaal niets meer van snappen dan laat ik het woord aan de vriendelijk ingenieur in onderstaand filmpje:

CVT's, je bent ervoor of je bent er tegen. Dat weten de fabrikanten ook en daarom bouwen ze kunstmatige "shift-points" in via de elektronica. Ja, je kan dus nog schakelflappers aan je stuur krijgen in sommige gevallen. Of die meer sensatie aan de rijervaring geven dat kan ik je niet beloven.

Hoe denken jullie over het CVT-verhaal en wat zijn de ervaringen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Wim 19:22
afbeelding van Wim

ik ben absoluut niet pro CVT, het neemt weer wat emotie weg bij het rijden. Een goede automaat met peddels kan leuk zijn, een CVT is dat niet. Het had zijn nut in de tijd, maar goed dat Audi er is op terug gekomen. :)

Anonieme gebruiker 21:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik denk dat je als jonge gast -mocht je dan al een automaat willen- direct ééntje zoekt met dubbele koppeling. Ik heb een CVT, een A6 van de nieuwste generatie met de zogenaamde Multitronic. Ben nooit een fan geweest van een automaat, maar dat is met het ouder worden veranderd, de wilde haren verloren ofzo. Sportiviteit is niet meer het belangrijkste... het rijgemak en comfort daarentegen wel. Mijn eerste automaat is dus van het type CVT. Ik ben een veelrijder dus koos ik voor een dieselmotor. Typerend aan een dieselmotor is de korte koppelkromme en het beperkt toerental bereik. Op zich geen recept wat zich in de praktijk laat vertalen naar een rustige lineaire acceleratie. Nu is de CVT een magnifiek apparaat wat dan toch het beste uit de motor weet te halen door het koppel van de motor optimaal te benutten. Concreet kan je zéér vlot accelereren zonder de motor boven 2000 toeren te jagen, een traploze maar ook moeiteloze acceleratie als gevolg.

Natuurlijk zijn er nadelen, je hebt geen “1 op 1”-gevoel met de aandrijving... die is immers variabel. Niet wat je zoekt bij een sportieve rijstijl. Ook al zijn er 8 gesimuleerde (voorgeprogrammeerde) versnellingen met behulp van een sportstand, het geheel blijft een beetje afstandelijk aanvoelen.
Als zo’n CVT aan een motor hangt die niet veel koppel heeft... dan is de CVT-werking minder aangenaam en gaat de motor -afhankelijk van uw rechtervoet- frequenter in de toeren gejaagd worden, wat dan in mijn ogen toch een ongewenst effect is. Om dat tegen te gaan zijn de gesimuleerde versnellingen nuttig, je hebt dus maar te kiezen.

Wat ik persoonlijk minder fijn vind aan de gewone automaat (met koppelomvormer), is dat zelfs een 8-traps automaat niet naadloos kan schakelen en dat ‘ie soms nog vreemd kan reageren op de bevelen van de chauffeur.

Misschien kan dat een leuke insteek zijn voor autotest met een Skoda Superb 2.0TDI DSG, BMW520d & Audi A6 2.0 Multitronic. Zodoende kan je de 3 verschillende automaten eens rechtstreeks vergelijken en daarbij de afweging maken waarom je voor het één of het ander zou kiezen.

chuwie 23:29
afbeelding van chuwie

heb nog 1 keer met een cvt gereden en die waren allemaal van een hybride..
dus oordel kan ik niet echt doen..
een automaat ben ik wel gewoon (jeep2.7crd & LC 4.2D) , en één met dubbele koppeling zit in mijn nieuwe VW golf :)
de wereld van de cvt, ben ik niet gewoon, zal me er nog wat in verdiepen.. lijkt me intresant!

Deschaeler 15:09
afbeelding van Deschaeler

Zonder automaat wil ik niet meer rijden, het is niet omdat je in dat bakje niet kan roeren dat geen chauffeur meer bent. Ferm makkelijk, je moet maar eens een uurtje aanschuiven op de ( snel ) weg

Anonieme gebruiker 23:22
afbeelding van Anonieme gebruiker

Geef mij maar een ouderwetse automaat met koppelomvormer welteverstaan.

Mister772 18:45
afbeelding van Mister772

Ik reed tot 2 weken geleden met een A5 3.0 tdi met multitronic. Je kon er spaarzaam en snel mee rijden, of op sportstand zetten en oerehard mee gaan. In sportstand imiteerde hij dan een trapsautomaat. Spijtig dat die multitronic zo irritant aanzette, en koud amper reageerde op gasgeven als je stilstond. Eenmaal in beweging een heel fijne automaat.

Vandebrouck Jean 15:58
afbeelding van Vandebrouck Jean

Ik heb een Ford Mondeo hybride cvt besteld , maar nu blijkt met een automatische trekhaak dat dit niet mag , akkoord voor een zware aanhangwagen maar wat doe ik dan met mijn fiets rek ?? moet ik toch ook een trekhaak hebben.
Dus moet ik nu dan maar een afneembare trekhaak plaatsen ?

Willem B 00:11
afbeelding van Willem B

Op mijn 18e mocht ik vaak de truttenshutter of DAF 44 variomatic van mijn moeder meenemen.
Vol gas blijven geven schoot je zelfs de snelste bolides voorbij bij de stoplichten.
Later kocht ik een leuke Mercedes 260E met automaat, die schakelde soms ook merkbaar en te regelen met het gaspedaal.
Nu weer een Suzuki Swift 2018 met CVT. Dat is kicken, deze treks geeft zelfs een schakel Porsche het nakijken. Iedereen denkt dat hij getuned is, maar dat is gewoon de standaard CVT.
Ongelofelijk eenvoudige techniek. Dat het zo slecht geadopteerd is door het publiek is waarschijnlijk te wijten aan de marketing van de autofabrikanten.
Ook bij de Rallycross in Valkenswaard waren de DAF/Volvo 66 niet te verslaan, zelfs niet door Porsche. Allemaal dankzij de variomatic.
Ooit werd in de Formule 1 de CVT verboden,

Formule 1 CVT: Unieke versie van de variomatic, speciaal ontwikkeld voor het Williams-Renault Formule 1 team. Deze CVT werd direct verboden door de FIA vanwege de opmerkelijke resultaten die met een CVT bereikt kunnen worden. Dit werd gezien als een te grote stap ten opzichte van de concurrentie

Conclusie is dat de CVT de meest innovatieve transmissie is voor een automobiel, nu ook als meest geavanceerde versnelling op de elektrische fiets te verkrijgen.

Jammer dat er zo gezeurd wordt over het geluid, ook dat wordt door software gereguleerd om schakel momenten te simuleren.

Omarm de meest innovatieve technologie, dat is mijn motto!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws