Beter laat dan nooit moeten ze bij Jaguar gedacht hebben toen ze met dit testmodel op de proppen kwamen. Het gaat hier om een testmodel op basis van de XF dat gebuik maakt van een vliegwiel om de energie op te slaan, het systeem heeft de klinkende naam 'Flywheel Hybrid System for Premium Vehicles' meegekregen. Het systeem werd trouwens niet door jaguar zelf ontwikkeld maar door een aantal Britse gespecialiseerde bedrijven.
De technologie moet een alternatief vormen voor de traditionele hybride techologie zoals we die al terug vinden in de Prius. Bij het FHSPV systeem wordt de energie opgeslagen in een vliegwiel dat zich achteraan aan het differentieel bevindt, waar een computer de energiestroom van en naar het vliegwiel controleert. Het systeem zou goed zijn voor 60 kw oftewel zo'n 80pk die tegen vol vermogen slechts zeven seconden beschikbaar is alvorens de energie volledig op gebruikt is. Samen met een start-stop systeem zou een brandstofbesparing van een indrukwekkende 20% mogelijk zijn. Het gewicht van dit hele systeem zou beperkt blijven tot 65kg wat zowat de helft moet zijn van de 'klassieke' hybride systemen, dat er voorlopig nog ingrijpende aanpassingen moeten gebeuren aan het XF chassis om het systeem te plaatsen is een kwestie van ontwikkeling. Het hele project kost een aanzienlijke drie miljoen pond maar dankzij overheidssteun valt slechts 800.000 pond ten laste van Jaguar zelf. Voor de toepassingen van het systeem zouden zelfs grotere modellen zoals Land Rovers. Over de mogelijke productie is nog geen beslissing genomen.
via: autocar
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden