Audi heeft zijn R10 aan de kant geschoven en gaat dit jaar zijn titel in Le Mans verdedigen met de R15 Tdi.
Nadat Audi met de R8 en de recente R10 Tdi enorm succesvol was in zowel Le MAns als de Le Mans endurance series als de American Le Mans Series stappen ze nu over op de R15 die dus opnieuw gebruik maakt van een diesel krachtbron, dit keer met 10 cilinders. Als Peugeot het vorig jaar al moeilijk had zal dit jaar er niet gemakkelijker op worden.
De V10 werd deftig onder handen genomen en perst er nu een indrukwekkende 600pk en 1050 Nm koppel uit. In de R15 werd de hele motor lichter gemaakt en compacter wat dan weer de wegligging ten goede komt. Qua uiterlijk gaan ze bij Audi blijkbaar dezelfde weg op als in de F1 op dit moment met een wagen die veel weg heeft van de R8R van pakweg 10 jaar geleden. Maar dit keer werd ieder hoekje zorgvuldig berekend met behulp van 'Computional Fluid Dynamics'. Een technologie die reeds zijn intrede deed in de DTM op de A4. En natuurlijk zien we opniew de LED lichtjes al hebben ze hier weldegelijk een doel, dankzij de volledig vernieuwde elektronica.
via: Autoblog.com
Recente reacties
Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)
Dat ze er laar snel een camperversie van maken. Een die ook als thuisbatterij ka' functioneren....
Door JL 17 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Er is geen enkele reden om oldtimers weeral te bevoordelen tov gewone wagens. Hobbies kunnen nu...
Door Jos D. 20 uur geleden
Rijtest: BYD Han 88 kWh - Kijk goed, Mercedes (2023)
Heb heel veel intresse deze Han te kopen, wat zijn uw bevindingen tot nu toe over jouw auto en...
Door Henri Donné 1 dag geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 1 dag geleden