BMW heeft tegenwoordig van bijna elk nieuw model een elektrische afgeleide in de catalogus, maar daar blijft het niet bij. Zo zit er ook een specifiek platform voor EV’s in de pijplijn, en dat platform gaat ‘Neue Klasse’ heten. Lang moeten we er ook niet meer op wachten: binnen een maand krijgen we een eerste proevertje.
De naam ‘Neue Klasse’ heeft iets van een iconische status bij BMW. Onder die noemer lanceerde het merk in de jaren ’60 namelijk een nieuw gamma dat de constructeur redde van de financiële verdoemenis. De ‘Neue Klasse’-modellen vormden de bakermat van het moderne BMW, in die mate dat je de hedendaagse 5 Reeks bijvoorbeeld nog steeds kan zien als de opvolger van de 1500 uit 1961 en de 2 Reeks zijn oorsprong vindt in de BMW 1502. Ruim 60 jaar na datum is de ‘Neue Klasse’ echter niet zo ’neu’ meer, en is het tijd voor een frisse wind.
Bescheiden design, minder schermen
BMW lanceert binnenkort namelijk zijn nieuwe ‘Neue Klasse’, en met binnenkort bedoelen we wel heel binnenkort. Zo heeft CEO Oliver Zipse in de bespreking van de financiële resultaten laten vallen dat begin volgende maand het doek gaat van de Vision Neue Klasse. Dat wordt een conceptcar die op de gloednieuwe elektrische architectuur komt te staan, maar lang zullen we op een productieversie niet moeten wachten. Zo zou er in 2025 al een eerste ‘Neue Klasse’-model in productie moeten gaan, gevolgd door nog eens vijf elektrische zustermodellen in de twee daaropvolgende jaren. Die zouden zich ook qua design stuk voor stuk gaan baseren op de aankomende Vision Neue Klasse-conceptcar.
Stiekem kunnen we ons bij dat design al langer iets voorstellen, want eerder dit jaar toonde BMW de i Vision Dee aan de wereld. Dat was een studiemodel dat vooral verraste met zijn technologie, maar ook het ontwerp brak volledig met de gigagrilles die we anno 2023 van de Beiers gewend zijn. Een vergelijkbare designtaal zagen we trouwens ook al op de i Vision Circular. De kans zit er dus dik in dat de Vision Neue Klasse zich bij die twee aansluit, en dat geldt ook qua interieur. Zo gooiden beide conceptcars de grote schermen buiten en werd alle informatie geprojecteerd met head-updisplays, en BMW verklapte eerder al dat dergelijke technologie vanaf 2025 verkrijgbaar zou worden op zijn EV’s. Reken er dus maar op dat dit allemaal samenkomt in de Vision Neue Klasse, die op 2 september onthuld wordt op de IAA-autoshow in München.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden